Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fords nye Ekspedisjon Kampen var tett og varte til det siste, men 2001 endte med at Ford tapte den prestisjetunge førsteplassen i amerikansk lett-truck-klasse til General Motors. En sterkt revidert Expedition skal bringe pokalen tilbake der den hører hjemme. |
||||||||||||||||
Av de produksjonsbilene som ble presentert de siste dagene i Detroit, er det vel denne som både kan selges i størst antall og tjene flest penger for sin produsent. Den nye Expedition er med andre ord En Viktig Modell.
Selv om bilen inneholder en rekke vesentlige forbedringer, en skikkelig snekkestyring for eksempel, i stedet for det gamle, vage systemet med bomull og plast, eller uavhengig opphengte bakhjul er det først og fremst baksetet presentasjonen la vekt på. Den tredje seterekken er nemlig forholdsvis motorisert og kan ved hjelp av knotter foldes helt flatt ned i gulvet. ”Enestående – dette er vi alene om” forteller Ford oss. Litt vanskelig er det vel da for fetterne hos Lincoln å være lojale og unnlate å nevne at nøyaktig samme system, ned til den miste mutter, også er montert i deres nye Navigator. Detter er første gang siden 1997-debuten at det røres ved Expedition. Denne faceliftede utgaven kommer til å møte kundene til sommeren. Det de først og fremst kommer til å merke er at på tross av at utvendig er den nesten ikke blitt lenger, er benplassen inni økt med 25 cm. Det er ganske meget det, opptil flere skonummer opp uten at komforten ødelegges. Spesielt på den bakerste benken – tilsammen er det plass til ni personer – er plassen bedret. Etter Ford/Firestone-tragediene er det selvfølgelig gjort noe i den dynamiske avdelingen også. AdvanceTrac er et stabiliseringsprogram som jobber via bremsene, mens ControlTrac bestyrer kraftfordelingen til de fire drevne hjulene. ABS selvfølgelig, dekktrykkmåleren er riktignok ekstra, men de fleste vil nok bestille den med, og det er air bags rund baut. Det er foreløpig to motoralternativer, en 5,4 liter Triton V8-motor, men med en ny støpejernblokk, eller en 4,6 liters aluminium-V8 med flere hester og mer moment enn før. Hvilket i sum betyr at hva gjelder drivstofføkonomi er ikke den nye Expedition åpenbart bedre enn den gamle. Men det største problemet med den nye Expedition er at den ser ikke slik ut. Designerne, er den alminnelige oppfatningen, har gjort alt for lite for å fortelle at denne er NY. Å senke støtfangerne foran noen cm for å gjøre bilen mindre aggressiv er liksom ikke akkurat nok. Og ikke et eneste eksteriørt tegn finnes på at denne bilen er markedsleder i trekk-avdelingen – hele 4000 kg får den lov til å ha hengende etter.
Observatører ser problemer med merkenavnene også. Samtidig med denne har Ford vist både en ny Navigator fra Lincoln og den nye Range Rover. Det kan bli en ganske tett markedsplass med ganske mye merkeforvirring. Derfor er det vel ingen som tror at Expedition vil komme tilbake til gamle 1999-høyder, da den solgte 233.125 eksemplarer. I fjor var volumet på 178.000 – 17 prosent lavere enn året før.
|