Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Halvstor nyhet fra Lexus Fra før har Lexus to SUV’er på det amerikanske markedet, lillebror RX300 og den store LX470. Nå tetter de igjen gapet med GX470 som i amerikansk målestokk er ”medium sized”. |
||||||||||||||||
I Norge og Europa for øvrig er det kun minstemann som er hyllevare. Og det blir det neppe noen endring på selv om GX470 nå lanseres, for den er forbeholdt det amerikanske markedet hvor Lexus har sin styrke og posisjon.
8 seter 5 trinns automatkasse er standard (og eneste alternativ) og motoren er en 4,7-liters V8 som også benyttes i andre modeller fra selskapet. Den yter 235hk og har et maksimalt dreiemoment på 434 Nm. Allerede ved 1100 omdreininger er 80% av dreiemomentet (347Nm) tilstede, noe som gjør den ideell som trekkvogn og ellers i vanskelig terreng. 4WD systemet er det samme som sitter i storebror LX470 og GX470 har et nyutviklet system kalt DAC (Downhill Assist Control) som skal lette kjøringen ned bratte baker.
Teknikk og sikkerhet På komfortsiden har GX470 automatisk klimaanlegg, elektrisk justerbart ratt og skinnseter med minnefunksjon, audiosystem med CD-skifter og fjernstyring på rattet. Lexus-kundene har sans for detaljer, så selvsagt finnes en rikholdig liste over tilleggsutstyr som kan bestilles sammen med bilen.
I USA er bilen leveringsklar fra januar 2003, og de regner med å selge drøyt 20.000 biler i måneden på det kontinentet. Foreløpig er den ikke aktuell for andre verdenshjørner.
|