Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Norton i nytt opplag? Underlig hvordan gamle motorsykkelnavn vandrer sine egne veier for nå og da å dukke opp på en ”ny” motorsykkel. Vi har fortalt om endel frem-og-tilbake for Indian. Her er et nytt kapittel i den bizarre Norton-historien. |
||||||||||||||||
Jeg behøver antakelig ikke minne om at Norton var et av tidenes største engelske motorsykkelnavn. Så gikk den i bøtta sammen med resten av engelsk to-hjuls industri. Så var det noen forsøk på å gjenopplive merket, blant annet ved hjelp av en ganske håpløs rotasjonsstempelmotor – vi kan trygt antyde at det ikke var så vellykket som gjenopplivingen av Triumph-navnet.
Og så var det Kenny Dreer, en mekaniker i Carver City (Oregon) som fikk låne en 1971 Norton av en venn. Han ble selvfølgelig forelsket i alt sykkelen sto for, inklusive oljelekkasjer må vi gå ut fra, så fra da av viet Dreer livet sitt til Norton. Ikke bare restaurerte han dem, han optimerte dem, bygget dem om med moderne materialer slik at alt, unntatt oljelekkasjene må vi gå ut fra, ble forbedret. I ti år har han holdt på med dette før han nå, under navnet Norton America presenterer denne hybriden som han har kalt Norton VR 880. Det er ikke meget Norton tilbake her, men selv om vi leser Brembo Gold Line på bremsene, Avon 17 tommer på felgene, Spyke E på starteren, Paioli-RWU på gaffelen foran, og ser at rammen er nybygd, er det allikevel et ganske klassisk Norton-look her. Og selv om det ikke er mye Norton tilbake så ser i hvert fall merkenavnet ut som originalen. Det kan bli tøft nok – uansett hvordan det er gått med Norton er det sikkert noen som eier merkenavnet og som har et sett advokater som sørger for at det i hvert fall skal gå an å tjene penger på det.
Dreer påstår han skal sette denne modellen i produksjon, vi får se.
|