Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Høy temp i klassisk-markedet Nå er ikke Barrett-Jacksons klassisk-bil auksjoner like prestisjefylte som når Christies eller Bonhams skal ut og selge. Men som barometer på hvordan det står til i markedet er amerikanerne vel så gode som jålemakerne i Europa. |
||||||||||||||||
Og skal vi dømme etter objektene og prisene på den første store auksjonen i år, BJs i Scottsdale for en ukes tid siden, er det høy temperatur blant gammelbilfolket. For det første begynner vi å se nye biler blant de ”klassiske” - det gjør ikke meg noe at en Chevrolet Chevelle, riktignok LS-6 åpen, nå kalles klassisk, og når en strøken utgave går for litt over $170.000 er det ting som har gått meg hus forbi. En av de gode gamle Thunderbird’ene til 110.000 dollars er også solid – den har forhåpentlig en solid historie også. Ganske morsomt er det også at de skikkelige gamle rod’ene begynner å samle interesser fra massive lommebøker: en 1932 Ford HiBoy Roadster, velkjent som Black Jack, endte med 173.000 dollars under hammeren.
Barrett-Jacksom auksjonene er enorme og ofte har bilene heller ikke noen reserver – slik at du risikerer å ende opp med genuine røverkjøp uten at eieren forlanger bilen tilbake. Denne gangen var det hele 800 biler man skulle gjennom på to dager, og massevis av bilrelatert stoff. Hele forestillingen endte med en kontantstrøm på 27 millioner dollars. Gravalvorlig er disse arrangementene et stykke unna, gamle racinghelter vandrer rundt når deres gamle biler skal selges, auksjonarius har en litt annen tone enn vi er vant til, for publikum er dette like meget en vinter-picknick som et seriøst møte for de som er alvorlig interessert i klassiske biler. Det er ikke akkurat Pebble Beach-folket vi møter her. Selv om en og annen bil herfra vil nok kunne dukke opp der også. For eksempel Saleen-fabrikkens egen prototype på S7-modellen (gikk for 432.000 dollars) eller en ekte Ford GT40, riktignok en del herjet med, til 405.000. Dette er den bilen som MGM brukte for å filme ”Grand Prix” i slutten av 60-årene.
Såpass god underholdning var åpenbart årets store auksjon der at Speedvision sendte nesten to hele dager, live, på sin TV-kanal. Det er tvilsomt om NRK kommer til å slåss om akkurat de rettighetene.
|