img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
IKARUS
Det ungarske bussmerket Ikarus har aner tilbake til 1895 da Imre Uhry startet en kombinasjon av smie og vognmakeri. Virksomheten ble utøvet i ganske liten og lokal skala, og først i 1920 sto det første lastebilkarosseriet ferdig. Fire år etter påtok bedriften seg også å bygge busskarosserier. I 1929 kunne de feire kjøretøypåbygg nr. 1000.

Men helt i begynnelsen av 30-årene nådde den økonomiske verdenskrisen Ungarn, og ”Imre Uhrys Karosseri- og Tilhengerfabrikk” gikk konkurs. Ved tvangsrealiseringen i 1933 overtok Uhrys sønner konkursboet og reorganiserte virksomheten til ”Brødrene Uhrys karosseri- og kjøretøyfabrikk”.

Fly og mytologi
To år senere flyttet virksomheten til nye og større lokaler. Produksjonsmetodene var fortsatt gammeldagse, men det var nå mulig å bygge karosserier helt i metall og å satse på annen avansert teknologi, samtidig som produktiviteten nådde et betydelig større volum enn tidligere. I 1939 ble Uhry-brødrenes fabrikk den første flyprodusenten i Ungarn og det er sannsynligvis på denne tiden Ikarus-navnet dukket opp.

I følge gresk mytologi ble Ikaros og hans far Daidalos innesperret i labyrinten på Kreta av Kong Minos. Daidalos lagde vinger til dem begge slik at de kunne fly vekk, men Ikaros kom for nær solen, som smeltet voksen som vingene var festet med slik at han styrtet i Ikarsike hav og druknet.

Så selv om det utvilsomt var sus i sagnet, var navnevalget neppe det heldigste på et fly-merke. Hvilket for så vidt er en besynderlig parallell til Volkswagens valg av navn til sin nye toppmodell Phaeton; for også Phaeton var i følge den samme mytologien en ung gud som solen innvirket på skjebnen til: Som sønn av Apollo fikk Phaeton en dag lov til å kjøre solvogna, og forvoldet i iveren en så altomfattende ulykke at intet menneske av kjøtt og blod noensinne vil greie å gjøre ham det etter.

Fra krig til statsbedrift
Men tilbake til ungarske Ikarus som selvsagt ble blandet inn i 2.Verdenskrig. I 1942 hadde de 800 ansatte, og mot slutten av krigen karosserte de også militærkjøretøyer. Det meste av anlegget ble ødelagt i kampene om Budapest og da freden kom sto Sovjetunionens Røde Armé i landet. Gjenoppbyggingen av produksjonsanlegget gikk smått, Ikarus overlevde hovedsakelig ved å reparere russernes rullende materiell.

Da Ungarn ble innlemmet i Østblokken i 1947 kom den første etterkrigsbussen av merket Ikarus i beskjeden produksjon. Den var basert på et lastebilchassis av et annet ungarsk merke, Csepel. Emblemet var kledelig nok en stilisert framstilling av et par utslåtte vinger. Det ble bestemt at hovedaktiviteten også i fortsettelsen skulle være bussproduksjon, og allerede året etter presenterte Ikarus sin revolusjonerende busstype TR 3,5 med selvbærende helstålkarosseri – tre år før Kässbohrer (men dog 11 år etter den norske Strømmen-bussen med selvbærende alu-karosseri, flat motor under gulvet og trinnløse ”turbingear”). TR 3,5 kunne fåes med dieselmotorer fra både Csepel, Henschel og Perkins. Samme år kom staten inn på eiersiden, og bussfabrikken fikk felles administrasjon med Ikarus’ metallverk og maskinfabrikk.

Satsning
Kommuniststyrets planøkonomi og satsning på utvikling av kollektivtrafikk og bussteknologi var slett ikke noe minus for Ikarus. Konstruktørene fikk lov til å boltre seg ganske fritt, for regimet var interessert i eksport, både til sine politiske og miltære allierte og til Vesten for å sikre seg vestlig valuta. Allerede i 1951 viste Ikarus en ny busstype på Geneve-utstillingen, året etter kom en prototyp med hekkmotor og i 1954 kom deres dramatiske type 55/ 66 ”Rakete” som ble bygget i godt over 16.000 eksemplarer fram til 1973.

Produksjonstakten økte ettersom eksporten økte, begge deler i imponerende tempo. Busser med motor fra Leyland, Raba eller Saurer montert under gulvet kunne leveres fra 1960. Året etter kom den første leddbussen, Ikarus 180, som også hadde kombinert luft-og bladfjæring.

Europeisk markedsleder
Med sine rene linjer og store glassflater brakte 200-serien fra 1968 ikarus helt i forkant innen formgivning på busser. Modellen høstet da også flere internasjonale designpriser, over 200.000 eksemplarer av denne busstypen ble bygget i forskjellige varianter på Scania-plattform. I 1970-årene var Ikarus Europas definitivt største bussprodusent og eksportvirksomheten nærmest eksploderte: Den utgjorde 80 prosent og kundelista var fordelt på over 50 nasjoner, USA og Sverige inkludert. På denne tiden benyttet Ikarus hovedsakelig lisensbygde MAN-motorer. Fra 1970 ble det for øvrig opprettet en bussfabrikk i Jugoslavia som også het Ikarus, men det var et helt annet selskap og andre busser selv om de stort sett ble levert med ungarske Raba-motorer.

En ny bussgenerasjon ble presentert av Ikarus tidlig på 80-tallet, men konkurransen på eksportmarkedene var blitt hardere og produktutviklingen i det ungarske konsernet foregikk ikke med samme glød som før. Men i slutten av tiåret hadde de fortsatt 10.000 ansatte og en årsproduksjon på 14.000 busser av nær sagt alle kategorier.

Tilbake til privatbedrift
Etter murens fall ble Ikarus delprivatisert, bussproduksjonen ble en av tre divisjoner og fikk i 1993 sitt eget navn: Ikarbus. Dette ble igjen delt i to virksomheter: Ikarus for bybusser, EAG for midibusser, turbusser og luksusbusser. Sistnevnte hadde da 5500 medarbeidere og en årsproduksjon på 3000 busser. Apollos sønn var i stupet.

Allerede i 1990 hadde modellrangen blitt omdefinert: 300-serien var turbusser, 400-serien bybusser og 500-serien midibusser. Og etter hvert som nye produkter kom, ble de etter tur møtt med anerkjennende nikk fra bussbransjen i inn- og utland.

I 1998 ble eierskapet 100% privat og Ikarus ble innlemmet i Renaults og Ivecos joint venture for bussutvikling og –produksjon, Irisbus. Den øvrige virksomheten til Ikarus, som går på komponentutvikling til traktorer, lastebiler og tilhengere, fortsatte som et uavhengig selskap. Ikarus-busser benytter fortsatt motorer og aksler fra MAN, i tillegg til Mercedes-Benz og Raba. Årsproduksjonen ligger fortsatt på rundt 3000 busser. pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer