Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
IKARUS Det ungarske bussmerket Ikarus har aner tilbake til 1895 da Imre Uhry startet en kombinasjon av smie og vognmakeri. Virksomheten ble utøvet i ganske liten og lokal skala, og først i 1920 sto det første lastebilkarosseriet ferdig. Fire år etter påtok bedriften seg også å bygge busskarosserier. I 1929 kunne de feire kjøretøypåbygg nr. 1000. |
||||||||||||||||
Men helt i begynnelsen av 30-årene nådde den økonomiske verdenskrisen Ungarn, og ”Imre Uhrys Karosseri- og Tilhengerfabrikk” gikk konkurs. Ved tvangsrealiseringen i 1933 overtok Uhrys sønner konkursboet og reorganiserte virksomheten til ”Brødrene Uhrys karosseri- og kjøretøyfabrikk”.
Fly og mytologi I følge gresk mytologi ble Ikaros og hans far Daidalos innesperret i labyrinten på Kreta av Kong Minos. Daidalos lagde vinger til dem begge slik at de kunne fly vekk, men Ikaros kom for nær solen, som smeltet voksen som vingene var festet med slik at han styrtet i Ikarsike hav og druknet. Så selv om det utvilsomt var sus i sagnet, var navnevalget neppe det heldigste på et fly-merke. Hvilket for så vidt er en besynderlig parallell til Volkswagens valg av navn til sin nye toppmodell Phaeton; for også Phaeton var i følge den samme mytologien en ung gud som solen innvirket på skjebnen til: Som sønn av Apollo fikk Phaeton en dag lov til å kjøre solvogna, og forvoldet i iveren en så altomfattende ulykke at intet menneske av kjøtt og blod noensinne vil greie å gjøre ham det etter.
Fra krig til statsbedrift Da Ungarn ble innlemmet i Østblokken i 1947 kom den første etterkrigsbussen av merket Ikarus i beskjeden produksjon. Den var basert på et lastebilchassis av et annet ungarsk merke, Csepel. Emblemet var kledelig nok en stilisert framstilling av et par utslåtte vinger. Det ble bestemt at hovedaktiviteten også i fortsettelsen skulle være bussproduksjon, og allerede året etter presenterte Ikarus sin revolusjonerende busstype TR 3,5 med selvbærende helstålkarosseri – tre år før Kässbohrer (men dog 11 år etter den norske Strømmen-bussen med selvbærende alu-karosseri, flat motor under gulvet og trinnløse ”turbingear”). TR 3,5 kunne fåes med dieselmotorer fra både Csepel, Henschel og Perkins. Samme år kom staten inn på eiersiden, og bussfabrikken fikk felles administrasjon med Ikarus’ metallverk og maskinfabrikk.
Satsning Produksjonstakten økte ettersom eksporten økte, begge deler i imponerende tempo. Busser med motor fra Leyland, Raba eller Saurer montert under gulvet kunne leveres fra 1960. Året etter kom den første leddbussen, Ikarus 180, som også hadde kombinert luft-og bladfjæring.
Europeisk markedsleder En ny bussgenerasjon ble presentert av Ikarus tidlig på 80-tallet, men konkurransen på eksportmarkedene var blitt hardere og produktutviklingen i det ungarske konsernet foregikk ikke med samme glød som før. Men i slutten av tiåret hadde de fortsatt 10.000 ansatte og en årsproduksjon på 14.000 busser av nær sagt alle kategorier.
Tilbake til privatbedrift Allerede i 1990 hadde modellrangen blitt omdefinert: 300-serien var turbusser, 400-serien bybusser og 500-serien midibusser. Og etter hvert som nye produkter kom, ble de etter tur møtt med anerkjennende nikk fra bussbransjen i inn- og utland.
I 1998 ble eierskapet 100% privat og Ikarus ble innlemmet i Renaults og Ivecos joint venture for bussutvikling og –produksjon, Irisbus. Den øvrige virksomheten til Ikarus, som går på komponentutvikling til traktorer, lastebiler og tilhengere, fortsatte som et uavhengig selskap. Ikarus-busser benytter fortsatt motorer og aksler fra MAN, i tillegg til Mercedes-Benz og Raba. Årsproduksjonen ligger fortsatt på rundt 3000 busser.
|