Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Farboud - enda en som prøver seg Nye biler som forsøker på å overleve, i klassen for de til over millionen, dukker stadig opp. Vi skal ikke påstå at Farboud er den aller nyeste av dem, den ble tross alt presentert for fjorten dager siden. |
||||||||||||||||
Farboud GT heter den altså, Kevlar og masse hester og racy linjer og en prislapp på litt over en million kroner (fra fabrikk). Ideen skal stamme fra en hr. Arash Farboud, som visstnok skal være viden kjent for sin samling av klassiske (det vil si fra 80- og 90-årene) GT-biler.
Linjene på den bilen han nå lanserer skal være inspirert av Porsche 911 GT1, Mercedes CLK-GTR og en bil som visstnok heter MaClaren F1 GTR.
Hans egen bil, som nå skal produseres i begrenset antall, startet som en modell i skumplast i 1999. Derfra er det utviklet en egen space-frame i stål, fire hjul har fått hver sin separate opphengning, en V6-motor er innkjøpt fra et visstnok velrepitert selskap, men null detaljer her heller – bare at du kan få den med inntil 600 dobbel-turbo-hjulpede hester. Og det hele skal kunne flytte deg med 333 km/t og i akselerasjonsavdelingen byr den på 0 – 100 på 3,3 sekunder til frokost. 5 ventiler pr sylinder er vel egentlig den eneste detaljen fra maskinrommet, mens vi får høre at AP racing er partner i stopp-avdelingen, med fire pots calipere. Jeg går ut fra at de som kommer med det nødvendige depositumet får litt flere detaljer. Karosseriet har fått hjelp fra en vindtunnel, både luftutslippene og spoileren bak ser proffe ut, her burde det være skikkelig marktrykk ved høye hastigheter. Men er det nok til at man ikke skal gå til et av de etablerte merkene?
Bilen ble lansert under Autosport-messen i Birmingham for et par uker siden, og vi blir lovet flere biler fra denne ferske produsenten. Jeg er ikke sikker på at jeg orker holde pusten i spenning over hva den delen av fremtiden måtte bringe.
|