Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Enda en Evo-Mitsu Det er temmelig nøyaktig et år siden at vi fortalte at nå hadde Japans Mitsubishi-forhandlere åpent i helgen. De lanserte Opus syv i den etterhånden legendariske Evolution-serien. Og la oss bare gjenta: Evo 7 er hårete så det holder. |
||||||||||||||||
Så kommer de jommen med enda en Evo 7 utgave, denne heter Evo VII GT-A (hei på deg Alfa Romeo) og er på mange måter en ny modell.
Her legger Mitsubishi seg tett opp til dem som gjerne vil ha noe kjapt og rått, men det får da være grenser. Derfor har ikke A’en i GT-A noe som helst med lettvekt å gjøre, men med Automat. Møt den første to-pedals handels-Evolution. Og dermed har de også myket opp hele Evo VII-aspektet en smule. De store NACA-luftinntakene på panseret er borte, det store luftinntaket ved støtfangeren er vekk, spoileren bak er mindre og fastmontert (selv om det egentlige, bevegelige store brettet fra Evo VII kan leveres som ekstrautstyr.) Også innvending er det mer komfort enn bare automat-gearet. Her finner vi krom, vi finner samme blåfarge på dashbord og ratt og slike steder, som vi finner på eksteriøret. Dashbordet er spesielt for GT-A og her og der finner du skinn også. Motoren har fått en litt mindre turbo enn i GSR-utgaven. Resultatet er imidlertid på 272 hester fra to-liters motoren, så ingen skulle ha noe å klage på. Dessuten finner man en helt annen dreiemomentkurve her, tilpasset både gearkassen og den forventede GT-A-kjørestilen, nesten 350 Nm lavt nede burde gi godt drag. Gearkassen er den kraftige utgaven vi ellers finner i Galant VR-4, selvfølgelig tilpasset med både solidere deler og andre utvekslingsforhold. Den betjenes enten med gearstanga i gulvet eller med manualer bak rattet akkurat som rallygutta gjør det når de er på skauen. Også bremser og opphengning er softet noe, slik at bildet skal være harmonisk alle egenskapene gjennom. Problemet blir da selvfølgelig at bilen kan komme til å falle mellom to stoler: enten for slapp for råtassene, eller allikevel for rå for dem som ønsker noe heftig å kruse med. Imidlertid snakker vi ikke noen kjempeproduksjon her, og vi har en følelse av at Mitsubishi enkelt vil kunne finne mange nok kunder som er mer enn fornøyd med å befinne seg mellom disse to stolene.
Prisen for denne nye, 3,3 millioner yen, eller litt under 24.000 dollars, er omtrent det samme som RS-modellen, den mest spartanske utgaven av den ”ekte” Evo VII-utgaven.
|