Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Siste GT-R mulighet er vekk Nissan fabelaktige GT-R, racerbilutgaven av den gamle Skyline, skal dø. Den møter ikke de nye eksoskravene i Japan, og forsvinner derfor i løpet av sommeren. Den er allerede en legende. |
||||||||||||||||
Og legenden kommer til å bli enda mer legende, for Nissan gjorde et skikkelig stunt i forrige uke. De presenterte to begrenset-opplag utgaver av modellen, som ble forhåndssolgt i et antall av 1000 eksemplarer. Og forhåndssolgt skal jeg si de ble – i løpet av en dag var listene fulltegnet og så meget var betalt inn i depositum at fabrikken får dobbelt fortjeneste på disse bilene: margin pluss renter.
Disse spesialutgavene, nummerterte eksemplarer selvfølgelig, har først og fremst en litt kraftigere motor, 280 hester er ti hk opp, og en flatere, kraftigere dreiemomentkurve. Ellers er det interiør og utstyr som skiller de to spesialutgavene, ”M spec Nur” og ”V spec II Nur” fra hverandre. Dermed har vi sett det siste til disse bilene som en periode hadde produksjonsbil-banerekorden på gamle Nürburgring. Men om GT-R forsvinner så lever Skyline godt i en helt ny utgave. Den er heller ingen sinke, 272 hester og 353 Nm gjør den til en meget potent luksus-sedan. Samtidig er denne diskrete bomben den første som Japan har godkjent som ULEV (Ultra Low Emission vehicle). Insidere antyder også at det slett ikke er sikkert at GT-R derivatet er dødt. På bilutstillinger har en GT-R konseptbil antydet et liv etter døden, og vi skal ikke se bort fra at modellbetegnelsen er på plass igjen i 2005. FOTOALBUM (Klikk for store bilder):
|