Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Indisk Hummer Det er ikke lenge siden vi fortalte dere om bilutstillingen i New Delhi og om Dilip Chhabria, den velprofilerte indiske designeren med mye moro der. Men det var da annet der som også fortjener oppmerksomhet. Ny Tata for eksempel, eller Hindustan som har pusset opp sin gamle Ambassador. For ikke å snakke om en Hummer-utfordrer! |
||||||||||||||||
Tata er jo en moderne bedrift med moderne biler som du ofte har møtt på BilNorge. På nylig avsluttede Auto Expo i New Delhi debuterte de en Sedan. Den er basert på Indica, og også sedan-utgaven er nok designet av Idea i Torino. Ved presentasjonen ble det sterkt antydet at det også er en stasjonsvogn på gang og at vi kommer til å møte den i Geneve.
Man kan vanskelig kalle Hindustan Ambassador (bildet) for like moderne. Men den begynner jo nesten å bli verd mer enn en omtanke, bare på grunn av bilens kuriosa-innhold. Den er basert på den Morris Oxford som ble presentert i 1954, og særlig mye har ikke skjedd med den siden. Indiske kunder har imidlertid fått en rekke nye, lokalt bygde modeller å velge mellom de siste årene, så det er kanskje ikke så underlig at Ambassador-salget har sunket til 14.200 enheter i fjor. Derfor Måtte Noe Gjøres! Det som ble gjort ble vist på utstillingen. Under ledelse av ”designer og bilhistoriker” Manvendra Singh har vi nå fått Hindustan Ambassador Classic, og det skal jeg si den er. Den har fått litt mindre krom på utsiden, det som finnes er hentet fra andre fabrikkers delelager. Lykteringene er for eksempel fra gamle VW-Bobler. Interiøret er omorganisert, nye instrumenter og litt skinn finner vi. Støtfangerne er ”moderne ” av plast, en litt nyere bakaksel fra Salisbury er på plass og motoren er nå en 1,8 liter fra Isuzu. Det vil ta tre måneder før alle disse endringene kan settes i produksjon. Nå skal jeg ikke påstå at Manvendra Singh er det designer-navnet jeg kjenner best, mens hans indiske kollega Dilip Chhabria har du møtt noen ganger på BilNorge. Han har et stort designkontor som jobber for eksterne oppdragsgivere, og den mest aktuelle akkurat nå er Bajaj Auto. På tross av navnet er det vel motorsykler Bajaj er kjent for, men nå skal de gjøre rett for navnet sitt. Og ikke med hvilken som helst Auto heller. De har fått Chhabria til å utvikle en indisk Hummer-pendent. Få detaljer er kjent, men et bilde er sluppet og det viser en designkvalitet av høy klasse. Hadde noen sagt at det var Isuzus neste konseptbil hadde jeg sagt ”de gutta bygger bra ting”. Her ser vi et aggressivt fri-luft utseende, store dimensjoner som aksetueres av svære dekk og ekstra bred sporvidde. Modellen som ble vist på Chabria-standen hadde en 3,2 liters diesel med null hestekrefter men massevis av dreiemoment, men akkurat den delen av konstruksjonen kan nok skreddersys etter hvert.
Bajaj, som selv ikke stilte ut i år, antyder at dersom denne modellen, som foreløpig er døpt Juggernaut, kommer i produksjon vil det få en eksportpris på en femdel av Hummers.
|