Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford Fusion – fra konsept til produksjon Mens den norske Ford-organisasjonen fortsatt må vente et drøyt halvår på nye Fiesta, kan de glede seg over at familien får nok et nytt medlem. For konseptbilen Fusion som ble vist i Frankfurt sist høst, er snart produksjonsklar. |
||||||||||||||||
Og nå må du lære deg enda et nytt begrep, for Fusion er ifølge Ford den første UAV, forkortelse for ”Urban Active Vehicle”. Den skal styrke ovalens posisjon i det europeiske markedet for småbiler. Og det er unge, urbane familier som er målgruppen for bilen, primært de med barn.
På tross av relativt beskjedne ytre mål (4,02m (L) x 1,71m (B) x 1,50m (H)) er den en rommelig familiebil. En høy seteposisjon gir fører og passasjerer god oversikt over trafikkbildet. Bagasjerommet har et volum på 337 liter i tillegg til bakseter som kan klappes sammen i forholdet 60/40. Passasjersetet fremme kan også klappes sammen når du har behov for å frakte ekstra lange gjenstander eller for å fungere som picnic bord når familien er på tur. På sikkerhetsfronten finner du kollisjonsputer foran og på siden og som ekstrautstyr kan hele siden mellom A- og C-stolpen dekkes av store kollisjonsgardiner. 3-punkts belter er montert for alle de inntil fem ombordværende. Motormessig utsyres Fusion med tre alternativer, en for diesel og to for bensin. Dieselalternativet har betegnelsen Duratorq TDCi, er på 1,4 liter og yter 68hk (dreiemoment på 160 Newtonmeter ved 1.750 omdreininger). Bensinalternativene heter Duratec 16V og er på henholdsvis 1,4 og 1,6 liter med ytelse på 80 hk (124Nm v/3.500 o/min) og 100 hk (146Nm v/4.000 o/min).
Fusion skal introduseres i Europa fra sent 2002, og det betyr vel at den kommer til Norge først våren 2003.
|