Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den nye Mazda blir komplett Den nye Mazda, som skal hete 6 når den kommer til Europa, har til nå vært vist som sedan og hatchback. Den kommer til Europa på Geneve-utstillingen og da er den nye serien komplett, der vil vi nemlig også finne en stasjonsvogn-utgave. |
||||||||||||||||
Det later til at Mazda følger i SAABs og Alfas fotspor og insisterer på at dette ikke er noen stasjonsvogn, men en Sport Wagon. Samme det – det er en sekser med taket trukket helt bakover og stor bakdør, så kall det hva du vil. Karosseritypen er den som for enkelte andre serier representerer mer enn 50 prosent av totalvolumet.
Det burde med andre ord bli en interessant modell, ikke minst for Norge. Men det er ikke bare dette tredje karosseriet som gjør bilen velegnet for vår verdensdel, Mazda har også utviklet en ny dieselmotor, i tillegg til de firesylindrede bensinmotorene på 1,8, 2,0 og 2,3 (den siste med svært så avansert ventilstyring). Den nye 2-liters DI-motoren leveres i to versjoner på enten 88 eller 100 kW. Tre forskjellige gearkasse-muligheter tilbys også. Dessuten virker den nye bakhjulsopphengningen som om Mazdas ingeniører har begynt å jobbe med den dynamiske delen av bilen igjen. 4- og 5-dørs utgavene med bensinmotorer er rett rundt hjørnet (dersom Mazda-forhandleren din er rett rundt hjørnet) – eller skal vi si sen vår, mens dieselmotorene og Sport Wagon karosseriet først vil være klare for kundene til høsten. Mazda venter meget av denne nye modellen og de er ikke beskjedne når de lar den ta direkte konfrontasjoner med 3-Serie eller Passat. Dette er bilen som skal få tent Mazda-gnisten igjen – verden rundt, sier Fords folk i den japanske fabrikken.
Men hva i all verden betyr det når vi hører at denne bilen også representerer Mazdas nye ’Zoom-Zoom’ merkevare-strategi? Er det ikke nok at det virker som en Bra Bil?
|