Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Maybach snart på plass Mandagen før Geneve-utstillingen åpner i begynnelsen av mars, skal Daimlerchrysler vise Maybach-modellen sin på en forholdsvis lukket forestilling. Det er tvilsomt om det finnes noen kunder der, det er motorjournalister, riktignok utvalgte, som er invitert. |
||||||||||||||||
Det er vel 30-35 år siden jeg sist ble kjørt i en Maybach. Det var en av de sist produserte, en Zeppelin-modell fra 1939, men karosseriet var adskillig ferskere. Et lett amerikanisert produkt, bygget av Spohn, og ekvipasjen er fremdeles i bruk som representasjonsbil av stormotorfabrikken i Friedrichshaven – den het vel ikke Motoren &Turbin Union den gang, men var uansett i direkte familie med den gamle Maybach-fabrikken, og med tett kontakt til Mercedes.
Og nå er altså den nye Maybach klar. Egentlig en stor Mercedes, men det later til at de potensielle kundene foretrekker et produkt som kommer fra ”Maybach Manufactur” og ikke er en Maybach by Mercedes. Det nye varemerket, med de to M’ene kan imidlertid bety begge deler. Og det skal ikke være noen tvil om hvor den 550 hester sterke V12 motoren kommer fra eller hvem som egentlig betaler de spesialiserte håndverkerne i Sindelfingen. Det vi kommer til å se er en limousine som måler enten 570 eller 610 cm, med et interiør som går uttapå det meste, og som skal selges for 340.000 euro for den lange. Er du såpass kjip at du greier deg med kort benplass bak, kan du nøye deg med 290.000 euro. Dette vidunderet, sier Daimler-Benz, skal bygges i 1500 eksemplarer i året. Da heter det vel ikke akkurat eksklusivt mer. Det betyr også at etter 15 måneder har Sindelfingen bygget flere biler enn gamle Maybach & Sønn klarte i hele bilmerkets førkrigshistorie. 1.800 gamle Maybach ble produsert mellom 1918 og 1941. Fabrikken har for lengst sendt ut sine salgs-representanter, et depositum på ca. 300.000 kroner later til å være kurant for at en kunde skal kunne gå videre med detaljbestilling av utstyr og spesifikasjoner.
Diskresjon er selvfølgelig en selvfølge, så om det virkelig er tatt norske bestillinger kan ikke vi garantere. Derimot kan vi antyde at dersom du enda ikke er kontaktet og er litt muggen for det, så ring den engelske hot-line for Maybach Customer Support. Du treffer de engelsktalende representantene på +44 1675 44 59 00.
|