Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tvilling-konsept fra Peugeot Peugeot har et eget grep på dette med konseptbiler. Når de presenterer en ny en, sikrer de seg at bare folk som kan dukke langt ned i ASCII-tegnene på PC’en klarer å skrive modellens navn riktig. De to som skal presenteres i Geneve har både en Ruter og en Spar i navnet. |
||||||||||||||||
Denne dumme tendensen begynte med forhånds-modellen til CC-utgaven, den med ståltak-cabrioleten. Den het tohundreoghjerter, ganske ugreit for oss som skulle skrive om den. Nå forteller Peugeot stolt at de kommer med to, identiske bortsett fra drivlinjen, til Geneve. Den med bensinmotoren skal hete RC Spar mens den dieseldrevne heter RC Ruter – der Spar og Ruter er beskrevet med det tegnet du finner på spillkortene dine.
Men bilene har heldigvis andre kvaliteter. Ikke minst hva materialene angår. Her har vi rene kullfiberforsterkede paneler som er bakt i autoclaver med veltebøyler i høyfast stål innebygget. Ren racing-teknologi. Andre snacksy detaljer spenner fra vindusviskere med hver sin motor, som er perfekt synkronisert men som unngår komplikasjonene med en felles trekk-arm, til den bevegelige spoileren bak som føreren selv kan regulere. Selv med spoileren i nøytral stilling finnes det ikke løft bak, så det går ikke an å dumme seg ut, men med fullt utslag har man et marktrykk som er såpass høyt at med gode dekk burde man kunne klare å drenere unna noe på størrelse med Mjøsa i løpet av et par kilometer. Peugeot, som er blant verdens ledende på diesel, kan vanskelig unngå dette temaet når de viser drømmebiler. Derfor har de bygget to identiske RC-modeller. Eneste forskjellen er fargen og – altså – betegnelsen. Den svarte har en 2 liters bensinmotor med 133 kW (180hk). Den røde har dieselmotoren, en spennende sak på 2168 ccm, med doble overliggende kamaksler, 16 ventiler, masse direkte innsprøytning og turbo med solide 129 kW (175hk) som resultat, sammen med 400 Nm – nesten det dobbelte av hva bensinmotoren kan by på. På denne bilen ser vi også spennende detaljer i motorinstallasjonen. En luft/vann varmeveksler for turboen for eksempel, med en egen lav-temp krets som samtidig er med på å jobbe med den aerodynamiske balansen. Her snakker vi om en dieselmotor med ganske spesielle krav til kjøling – men det er ikke store åpninger for å slippe luft inn til radiatorene vi snakker om her. Hemmeligheten ligger i en omhyggelig plassering av åpningene for luftutslippene. Når de ligger i de mest ekstreme lav-trykk områdene blir luften sugd ut, og dermed sørges undertrykket for å øke luftgjennomgangen. En sekstrinns manuelt betjent gearkasse, med elektro-hydralisk hjelp, fra Magneti Marelli, overfører kraften den korte veien til drivhjulene. Superbilmessig sitter motoren på tvers bak 2+2 kabinen, og drivhjulene er de som er enda lenger bak. Også når det gjelder konseptbilenes spesifikasjoner går Peugeot nye veier. I tillegg til at de antyder at disse to bilene begge vil bruke ca. 6 sekunder til 100 og at toppfarten er begrenset til 230 km/t samt at vekten blir liggende et sted mellom 900 og 950 kg, lærer vi at RC Spar slipper ut 183 g CO2 pr. km, mens RC ruter nøyer seg med 132 gram. Blir det veldig dumt å melde tre kløver? FOTOALBUM (Klikk for store bilder):
|