Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Getz fra Korea Gamle jazzfolk, sånne som er på fornavn med synkoper, undrer seg kanskje ikke over at Getz har spilt i Korea. Han gjorde tross alt masse bra fra Brasil, så hvorfor ikke fra Korea også? Bare at nå snakker vi ikke om Stan Getz, men om Hyundai Getz. |
||||||||||||||||
Vi har for lengst fortalt dere at Hyundai kommer med en ny småbil i år. Frem til nå har den levd under prosjektnavnet TB, som insidere har insistert på betyr Think Basic, hvilket låter logisk. Bilen befinner seg i B-segmentet, der den skal konkurrere med Poloer og Yariser og annet kompakt snadder.
Nå er imidlertid kodenavnet hevet og modellen har fått et ordentlig navn. Getz, Hyundai Getz! Nok en gang: Hvor Tar De Det Fra?? Bilen kommer til Norge i høst, såpass sent på høsten at importøren ikke regner med å selge flere enn 40 eksemplarer. Den kommer med andre ord så sent at de ikke engang klarer å ekspedere en til hver forhandler. Den skal selges i et segment der det leveres ca. 16.000 biler i år, derfor ville vi vel tro at neste års Getz-volum bør ligge på rundt 2000 – under Polo og Yaris men noe over 206. Både utstyr, utseende, det lille vi vet om tekniske løsninger, og det vi tror om prisen indikerer en solid konkurrent på denne delen av markedet. 4 motoralternativer, deriblant en 1,5 liters direkte-innsprøytet dieselmotor. Minst 4 Euro-NCAP stjerner er den designet til. Og importøren kommer til å utstyre den med tre år og kjør-så-langt-du-vil garanti. Nå er det ikke sagt noe om designet på bilen, som virker ganske europeisk friskt. Men fra Frankfurt i fjor husker vi konseptbilen Clix, tegnet i Hyundais studio i Eschborn, Tyskland, der teamet ledes av Michael Fink (elev på første kullet fra Art Centers filial i Sveits, og stigende stjerne hos Mercedes før han overtok Hyundais Europa-design ansvar). Han fortalte at Clix var bygget på neste års (i år med andre ord) nye supermini, at den var det første eksemplet på Hyundais nye plattformstrategi (i dag: 21 forskjellige, skal ned til 7!) og at både den lille og den kommende Accent (2003) og Elantra (2004) skal designes hos ham. Resten skal komme enten fra Seoul eller fra det nye designsenteret i Fountain Valley, California.
Det er heller ikke presisert, men det skulle forundre meget om ikke denne bilen kommer til å stå i Geneve.
|