img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Kjent profil på ny Bentley
Volkswagen er flink til å holde oppmerksomheten rundt den nye VW-Bentley oppe. Det er ikke lenge siden de kuppet de etablerte med å presentere en one-off Bentley som Dronningen skal bruke til sin 50-års feiring. Og nå letter de litt på sløret og antyder utseendet på den modellen som skal komme den 1. januar.

Volkswagen sendte sin Skoda designer, Dirk van Braeckel, til England for å stå for utviklingen av de nye modellene derfra. Det første resultatet av innsatsen vil vi få se ca den 1. januar neste år, da skilsmissen mellom Rolls-Royce (som flytter inn med BMW) og Bentley er et faktum.

Nå har van Braeckel snakket litt om designfilosofien har opererer med, og det er helt åpenbart at han har sett litt på den bevingede B’ens historie.

Bortsett fra Aston Martin er det vel ingen engelske bilfabrikk som har hatt en mer rørete historie enn Bentley, og spesielt før krigen beveget fabrikken seg i vegg-til-vegg kriser som til slutt endte med en lukket budrunde, der Rolls-Royce fikk overta. Fremdeles opereres det med en mengde konspirasjonsteorier rundt denne auksjonen, det later til Napier hadde et vesentlig høyere bud, og W.O. Bentley, som tegnet en praktfull motor for Lagonda etterpå, slo seg aldri helt til ro at det var Rolls som hadde hånd om restene.

I min bok er det to store Bentley-epoker. Det er tiden de kjørte på Le Mans (og vant) – og det er ca. 25 år senere da de bygget Olga.

Olga?

Prototypen hadde registreringsbokstaver OLG, så hva annet kunne det bli? En uhyre harmonisk to-dørs fire-seters fastback, forbausende lett, verdens kjappeste fireseter i 1953. Den var bygget av karosseriskredder Mulliner (som senere ble kjøpt opp av Rolls/Bentley, og i dag er en del av selskapet) der John Blatchley – i dag nesten helt glemt – førte en av de eleganteste penner i designbransjen.

Dette karosseriet ble bygget på R-Typen, kraftig og forbausende håndterlig, og ble bygget i til sammen 193 eksemplarer. Det er denne bilen van Braeckel snakker om, og tegner profilen til, når han antyder hvordan vinterens GT Coupé fra Bentley skal se ut.

”Se hvordan en Continental står klar til å spurte – som en tiger. I dette designet finnes det ikke noe overflødig – her er det bare vakker, veltrimmet hud strukket stramt over velutviklede muskler, slik du kan se det på en travhest”, er blant hans beskrivelser.

Og se på tegningen han gir oss. 2003-profilen er som den 50 år gamle, litt lavere front, bedre luftstrøm over frontruta, mykere hekk, men ellers er det klare likhetstegn.

Setter du en 50 år gammel R-Type Continental ved siden av en av dagens store coupeer, en Mercedes for eksempel, eller en Peugeot 406, hjelper det ikke med fete dekk og solid sporvidde, Bentley’en gir klar beskjed om hvem som er sjefen.

Har van Braeckel og hans team klart å få til et liknende, dominerende men allikevel diskret nærvære, har han jommen gjort en skikkelig jobb.

(Og siden det følgende er nesten totalt ukjent tar vi med det også så vet dere igjen noe som få andre vet: van Braeckel (44 år, Ford og Audi før han kom til VW/Skoda) leder et team på 40, derav 10 designere og 20 modell-makere. Raul Pires heter brasilianeren som har ansvar for eksteriør-design, mens interiøret tas hånd om av Robin Page. Page gikk ut av Coventry-universitetet i 1998, da var diplomet hans et trikkeprosjekt, husker jeg. Ganske forfriskende oppi alle de steroide muskelbildrømmene. Pires var med van Braeckel til Tsjekkia da de satte opp design-studio hos Skoda. Hans skisser fra 1993 ble etterhånden basis for Fabia og han ble sjef for karosseridesign der, før van Braeckel tok ham med til Crewe. Simon Loasby, som har vært med Rolls-Royce lenge før VW trodde de hadde fått kjøpt dem også, har ansvar for konsept-bilene.)

Bare for å antyde at jeg gleder meg til å se hva de har klart å stelle til av nye biler.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer