Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kjent profil på ny Bentley Volkswagen er flink til å holde oppmerksomheten rundt den nye VW-Bentley oppe. Det er ikke lenge siden de kuppet de etablerte med å presentere en one-off Bentley som Dronningen skal bruke til sin 50-års feiring. Og nå letter de litt på sløret og antyder utseendet på den modellen som skal komme den 1. januar. |
||||||||||||||||
Volkswagen sendte sin Skoda designer, Dirk van Braeckel, til England for å stå for utviklingen av de nye modellene derfra. Det første resultatet av innsatsen vil vi få se ca den 1. januar neste år, da skilsmissen mellom Rolls-Royce (som flytter inn med BMW) og Bentley er et faktum.
Nå har van Braeckel snakket litt om designfilosofien har opererer med, og det er helt åpenbart at han har sett litt på den bevingede B’ens historie. Bortsett fra Aston Martin er det vel ingen engelske bilfabrikk som har hatt en mer rørete historie enn Bentley, og spesielt før krigen beveget fabrikken seg i vegg-til-vegg kriser som til slutt endte med en lukket budrunde, der Rolls-Royce fikk overta. Fremdeles opereres det med en mengde konspirasjonsteorier rundt denne auksjonen, det later til Napier hadde et vesentlig høyere bud, og W.O. Bentley, som tegnet en praktfull motor for Lagonda etterpå, slo seg aldri helt til ro at det var Rolls som hadde hånd om restene. I min bok er det to store Bentley-epoker. Det er tiden de kjørte på Le Mans (og vant) – og det er ca. 25 år senere da de bygget Olga. Olga? Prototypen hadde registreringsbokstaver OLG, så hva annet kunne det bli? En uhyre harmonisk to-dørs fire-seters fastback, forbausende lett, verdens kjappeste fireseter i 1953. Den var bygget av karosseriskredder Mulliner (som senere ble kjøpt opp av Rolls/Bentley, og i dag er en del av selskapet) der John Blatchley – i dag nesten helt glemt – førte en av de eleganteste penner i designbransjen. Dette karosseriet ble bygget på R-Typen, kraftig og forbausende håndterlig, og ble bygget i til sammen 193 eksemplarer. Det er denne bilen van Braeckel snakker om, og tegner profilen til, når han antyder hvordan vinterens GT Coupé fra Bentley skal se ut. ”Se hvordan en Continental står klar til å spurte – som en tiger. I dette designet finnes det ikke noe overflødig – her er det bare vakker, veltrimmet hud strukket stramt over velutviklede muskler, slik du kan se det på en travhest”, er blant hans beskrivelser. Og se på tegningen han gir oss. 2003-profilen er som den 50 år gamle, litt lavere front, bedre luftstrøm over frontruta, mykere hekk, men ellers er det klare likhetstegn. Setter du en 50 år gammel R-Type Continental ved siden av en av dagens store coupeer, en Mercedes for eksempel, eller en Peugeot 406, hjelper det ikke med fete dekk og solid sporvidde, Bentley’en gir klar beskjed om hvem som er sjefen. Har van Braeckel og hans team klart å få til et liknende, dominerende men allikevel diskret nærvære, har han jommen gjort en skikkelig jobb. (Og siden det følgende er nesten totalt ukjent tar vi med det også så vet dere igjen noe som få andre vet: van Braeckel (44 år, Ford og Audi før han kom til VW/Skoda) leder et team på 40, derav 10 designere og 20 modell-makere. Raul Pires heter brasilianeren som har ansvar for eksteriør-design, mens interiøret tas hånd om av Robin Page. Page gikk ut av Coventry-universitetet i 1998, da var diplomet hans et trikkeprosjekt, husker jeg. Ganske forfriskende oppi alle de steroide muskelbildrømmene. Pires var med van Braeckel til Tsjekkia da de satte opp design-studio hos Skoda. Hans skisser fra 1993 ble etterhånden basis for Fabia og han ble sjef for karosseridesign der, før van Braeckel tok ham med til Crewe. Simon Loasby, som har vært med Rolls-Royce lenge før VW trodde de hadde fått kjøpt dem også, har ansvar for konsept-bilene.)
Bare for å antyde at jeg gleder meg til å se hva de har klart å stelle til av nye biler.
|