Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Micra først til Tokyo I Frankfurt het den mm og alle var enige om at dette var den nye Micra. Nå har den debutert i Tokyo, og den heter March. Men ingen tok feil, det er Micra vi snakker om, bortsett fra at det vil den ikke hete før vi kommer til Paris-utstillingen til høsten. |
||||||||||||||||
Bilfabrikker har langt svangerskap. Det er tre år siden Renault og Nissan gikk til sengs sammen, først nå kommer den første ungen. Den nye småbilen, den skal hete March i Japan akkurat som forgjengeren, deler plattform med neste Clio. Nå ser det imidlertid ut som om plattform-delingen ikke blir konsekvent. March-utgaven skal inneholde Nissans motorer og gearkasser, mens den i fransk utgave kommer med Renaults drivlinje. Karosseriene blir selvfølgelig helt forskjellige, men noe synergi-effekt burde det allikevel bli av en slikt prosjekt.
Den nye March havner rett i et av de tøffeste segmentene på hjemmemarkedet. Toyota har sin Viz og Honda har sin Fit (kanskje bedre kjent som Yaris og Jazz) som til sammen selger ca. 35.000 enheter hver måned. Nissans ambisjoner er litt mer beskjedne, de regner med ca. 10.000 pr måned i den første tiden – over en fem års periode regner de med et månedlig snitt på 8.000 enheter. Forventningene er høyere til Europa-markedet. 160-170.000 biler pr. år regner man med når den kommer på nett for alvor neste år. Det japanske skallet, fortelles det, er ikke særlig forskjellig fra hvordan utseendet vil bli når det står Micra på bilen. Litt dristigere lykter og andre detaljer, men hovedtrekkene forblir. Nissans folk forteller forøvrig at den nye Micra/March er 15% billigere å bygge enn den gamle, og at det at de utviklet plattformen sammen med Renault gjorde at de sparte 20% av utviklingskostnadene.
Vi har tidligere fortalt om hvordan Nissan er svingt rundt på de tre årene siden Renault gikk inn med 36,8 prosent av kapitalen. Fem stengte fabrikker, 21.000 arbeidsplasser som er borte, men en fabrikk som er sunnere enn de fleste. Den nye småbilen er vel den første modellen fra ”nye” Nissan som indikerer at nå er man ferdige med slankingen, nå er det ekspansjon på gang igjen.
|