Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fioravanti for sikkerhet Leonardo Fioravanti driver en av de mikroskopiske italienske designkontorene som det er forbausende mange av. Og tro ikke at det bare er Fiat de lever av. Til Geneve kommer de med et nytt konsept, at den heter Yak har ikke noe med innholdet å gjøre. |
||||||||||||||||
Hvorfor Fioravantei har oppkalt sitt nye konsept etter en ku i Tibet er ikke helt klart, med mindre fargen på karosseriet blir litt falmete og fillete brunt da. Bilen hans er imidlertid en solid presentasjon av noen av hans patenter.
Fioravanti har vært hos både Fiat og Ferrari før han ble design-topp hos Pininfarina, der han ble til han startet egen virksomhet i 1991. Han har vært minst like interessert i patenterbare innovasjoner som i linjeføring, han har for eksempel vist en 4-dørs bybil der alle fire dører kunne fremstilles i den samme formen. Og han har hatt et metalltak som ble rotert 180 grader for å skape en fullverdig cabriolet. Så når det gjelder Yak kan vi glemme at dette er et typisk cross-over uttrykk, at han antyder at det kan ligge en V8 motor og permanent firehjulsdrift under panseret (Geneve-bilen er en statisk modell), og at bilen måler 4500 x 1900 x 1680 mm er heller ikke av stor viktighet. Det skaperen derimot gjerne vil vise frem er et patent han fikk i 1996, på vindusviskere for siderutene, som til hverdags er skjult i B-stolpene. Dessuten viser han lyskastere basert på dioder, og et belte/forsete-system som gir selen en halvautomatisk funksjon – det blir ikke lenger lett å unngå å hekte på seg strikken.
Det jeg er mest spent på er om Alfa Romeo kommer til å bruke sving-taket hans til den kommende GTV/Spyder utgaven.
|