Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ital-Alfa uten navn Italdesign har vist sin Geneve-bil, det ser ut som den er helt klar til å trilles inn i hallen. Det eneste som ikke er klart er hva den skal hete. Kan vi foreslå samme navn som på en gammel norsk spessial: Masserarti? |
||||||||||||||||
Det er en klassisk historie om noen av de norske spesialbyggerne, alltid en Ford V-åtter i sentrum, som hadde banket sammen noe ganske lekkert som skulle debutere på en liten utstilling på Håndverkeren. De kom dit mens lakken fremdeles tørket, så noe tid til å finne på navn hadde de ikke hatt. ”Nei, her har vi brukt så masse rart at vi kaller’n Masserarti” sa en av mesterne bak verket. Og slik ble det.
For selv om denne bilen ser ut som en Alfa Romeo er det meget mer enn Milano-stoff i den. Her finner vi sport fra både Modena og Maranello. Hvilket sånn sett ikke er noen tilfeldighet. Vi har for lengst hørt at nå som Alfa Romeo skal inn på det amerikanske markedet igjen vil det finnes ganske meget Maserati, og kanskje litt Ferrari, under. Her kan det virke som om Italdesign har lagt inn søknad om å få bli med på turen. Designerne fikk helt frie hender, og har jobbet i tett samarbeide med Fiat, som har stilt all ønsket mekanikk til disposisjon. Ganske kryptisk virker det også når Giugiaro sier at dørene er designet og konstruert, og man har gjennomført en feasibility-studie, med mulig produksjon i bakhodet. Det er vel ingen elementer som er så sentrale for en bils utseende som dørene, så hvorfor så masse arbeid hvis det ikke er noe alvor bak? Her har vi en 2+2 med en tydelig kjegle-profil med en V8 motor som er litt større enn i Maseratis utgave og med en gearkasse av den typen Ferrari kaller F1. Spesielt kompakt kan man vanskelig kalle bilen, 4390 mm lang og 1890 mm bred er solid, 1290 mm gjør den heller ikke spesielt lavt, men bilen ser aldeles nydelig ut. Sensuell vil sikkert noen si.
Italdesign har en heldig hånd med Alfa Romeo. Der har de gjort alt fra geniale Alfasud (det var ikke Italdesigns skyld at den ble spist opp av rustormen) til Iguana, bygget på et 33-understell. Den forholdsvis ferske Scighera var heller ikke noen smerte for øyet. Og før han ble Italdesign var det jo Giorgetto Giugiaro som var Bertones pennefører da de skapte de udødelige Sprintutgavene, på 2000, 2600 og Giulietta – fremdeles blant verdens vakreste biler.
|