Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Februar: Bilsalget tar seg opp. Personbilsalget i Norge startet ganske skuffende. Lavere i januar enn januar i fjor, som i seg selv var en ganske laber januar. Etter februar er vi tilbake på fjorårets totalnivå. Det er ikke bra det heller, men bedre enn å ligge under. |
||||||||||||||||
Etter en seksdel av bilsalgsåret 2002 er det registrert 14.410 nye personbiler – 132 færre enn i fjor. Toyota ligger på topp, de har hele 16,4 prosent markedsandel så langt – en solid fremgang. VW på annen plass har tilbakegang i markedsandel, mens fabelaktige Peugeot på tredje nærmer seg to-sifret markedsandel Så følger Ford, Opel, Audi og Renault hvor bare Renault har rappet nye markedsandeler. Til liten nytte, for Volvo på plassen etter har tapt enda mer. Nissan og Citroën, på 9. og 10. plass, har imidlertid også økt sine markedsandeler.
Ser vi på modellene er det Corolla og Mondeo på topp, med Peugeot 307 inn på en sensasjonell tredje plass. Først fra fjerde og nedover begynner VW å dukke opp. Imponerende er også Nissan som har klart å plassere den nye X-Trail på 17. plass. Varebilene har imidlertid gått solid tilbake, 3.575 biler så langt i år, 5.275 i fjor, og det var lenge før Postens biler var begynt å komme på statistikken. Også her er rekkefølgen fra topp: Toyota, VW og Peugeot. Citroën på fjerde og Renault på femte avslutter en solid fransk innsats. Ford er i det hele tatt ikke til stede blant de ti største. 80 Transit er alt som har vært solgt så langt. Lastebilsalget ser også nesten helt ut som i fjor, 1.118 biler i år, 1.073 i fjor. Her, derimot, er Ford på topp. I ti-på-topp listen finner vi også Chevrolet, Tri-Star og Truckstar – hvilket sier litt om hva slags lastebiler som lurer seg inn på denne listen. Bussene er jo heller ikke alltid busser her, men førsteplassen er seriøs – den innehas av Volvo. Mercedes har for øvrig akkurat like mange antall på listen, men der finner vi nok en og annen minibuss.
Tallene kommer som vanlig fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, og der finner du de finere detaljene.
|