Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Ute med kulturell bakgrunn Det er mulig noen begynner å få en svak mistanke om at denne siden er litt svak for australske pickups med bred benstilling og muskler. De såkalte Ute’ene. Det er riktig, det er ikke mange nye variasjoner over temaet vi lar dere gå glipp av. Men med dagens XR8 fra Ford, følger det med litt kulturhistorie også. |
||||||||||||||||
I 1933 kom det et brev til daværende sjef for Fords forholdsvis omfattende produksjonsanlegg i Australia. Brevet var fra en kunde ute i bushen og det som sto der var i realiteten ”åffer bygger’ukke en bil som kan frakte vårs til kjærka om søndan’, og grisene til markedet om mandan’?”
Direktør Hubert French ga brevet til produksjonssjef ”Slim” (tror du han var feit?) Weston som sendte det videre til Ford AUS’ egen designer, Lewis Bandt. Han skjønte akkurat hva det dreide seg om, han kom fra samme sted som brevskriveren. Her var det ikke snakk om noen truck, for det fantes. Men å kutte hekken av en personbil og sette på et plan der var heller ikke nok, da ville bilen knele etter første solide dump. Løsningen var å kutte en personbil, og legge på en ekstra ramme bakover som skulle holde planet på plass, mens understellet var ren personbil. ”Boss, them pigs will have some luxury ride” er Bandts udødelige ord. Han døpte kreasjonen Coupé Utility – derav den forkortede betegnelsen Ute, og tok den med til en annen del av Samveldet, Canada. Henry Ford kom selv over grensen for å studere fenomenet. ”En bil for en kenguru-jeger” sa han – ”den bygger vi i kenguru-land.” Dermed ble Ute’n født, og selv om alle de andre lokale produsentene fulgte etter, og selv om nesten alle importerte biler også ble Ute’lisert (du tror kanskje en Ferrari eller Porsche varebil som vi hadde her hjemme en stund var merkelig. I Australia kunne du møte en Ute bygget på en Bristol eller Amilcar. Da snakker vi eksklusivt), er det alltid Ford som har hatt overtaket. I et segment der det omsettes innpå 40.000 slike biler er Ford nummer en med ny total års-rekord på 17.000 enheter i fjor. Den nye, som lanseres på Melbourne-utstillingen nå, vil nok ikke gjøre etterspørselen mindre. XR8 Pursuit 250 heter den. 250 etter kW-tallet, og da begynner vi å snakke SERIØST. Motoren er en V8 på 5,6 liter som Tikford har svingt tryllestaven over. Drivlinjen er egentlig kjent, men i ”normal” utgave gir motoren 200 kW og er langt unna de 500 Nm i denne utgaven. Fem trinns gearkasse og solid diff med sperre burde sørge for solid avgang. Det bør kanskje nevnes at Tickford i Australia er en av verdens mer seriøse motor-trimmere, på linje med AMG og Alpina i Tyskland. Det de har gjort med denne motoren leses som en 14-retters festmeny: veiv, råder, stempler, kamaksel, topplokk, innsug og eksos, filtre, smøring og kjøling, alt er modifisert. Dessuten er det gjort noen optiske tricks også, slik at det ser litt hårete ut når man åpner panseret.
Ellers er bilen bygget på den populære Falcon Ute’en som heller ikke er spesielt pinglete, den heter 200 til etternavn! Denne har fått det australierne kaller full XR-pakke, styling inne og ute. På bildene er det særlig den store spoileren foran, og den høye bak, man legger merke til. Men det er tydelig at her er det omdesignet nok, slik at kundene ikke bare får ganske mange flere hester, utseendet forteller hele historien for deg.
|