Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lille Lexus blir Scion Unnskyld, titlene blir kanskje litt kryptiske, men vi har for lengst fortalt dere at Toyota skal bygge opp et nytt merke, slik de for ti år siden gjorde med Lexus. Nå er navnet på den nye satsingen klar, det ble Scion. |
||||||||||||||||
Kunnskapsforlagets Blå vil gjerne fortelle deg at Scion uttales med stum c og at det betyr Podekvist i botanisk betydning eller Ætling i høytidelig, stiv sammenheng. Ætling som i Snorres Kongesagaer.
Det er mulig målgruppen oppfatter dette, i følge Toyota så er dette et navn som er ”skateboard chick” og det nye merket er ment å skulle treffe ungdommen. ”Baby boomers har vi god kontakt med, nå gjelder det den neste generasjonen” får vi høre. Toyota er blant dem som tror at Millenierne, de som er født etter 1982, finnes i 80 millioner eksemplarer med en årlig kjøpekraft på 600 milliarder dollars. Jo visst er det en målgruppe. Første gang vi fortalte om dette USA-arbeidet trodde vi Toyota bare flørtet og at de ville overføre WiLL-konseptet til USA. Det blir altså ikke resultatet. Riktignok skal ikke Scion opptre som et eget separat merke, det skal selges gjennom Toyota-forhandlere, men det blir en helt egen markedsføring av produktene derfra, uttrykkene blir helt annerledes, Scion skal for eksempel bli skrevet med skikkelige sci-fi fonter Og svært meget av annonseinnsatsen vil bli å finne på Internett. Foreløpig er det bare navnet Toyota har fortalt om, men til New York utstillingen, i slutten av mars, skal vi bli presentert for hele opplegget, pluss noen konseptbiler. Det skulle ikke forundre oss om ”ist” (bildet) fra Tokyo-utstillingen får en liten retouch og blir en Scion i NY. Toyota sier at Matrix helt klart ville vært en Scion-modell dersom den hadde blitt lansert i april.
Hele dette opplegget er et resultat av Genesis-planen som Toyota USA har jobbet med siden 1999. Echo, MR2 og nye Celica er biler som er kommet ut av dette programmet. Genesis var for øvrig en sterkt kandidat til det nye varemerkenavnet. Man droppet det av frykt for religiøse komplikasjoner.
|