Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tucker i produksjon Det hender jeg sitter og roter blant amerikanske custom-byggere. Noen av dem tegner bedre enn noen italiensk karosserikunstner, og noen bygger bedre enn prototyp-verkstedet til Mercedes. Og så er det noen som har morsomme ideer i tillegg. |
||||||||||||||||
Som hos Ida Automotive. De har for eksempel noen Willys 41-rod’er som er aldeles praktfulle, og så har de attpåtil produsert noen nydelige x-Ray tegninger av den, av den typen du fant i The Motor og Autocar i gamle dager.
Men det jeg virkelig fant der var et tilbud om å kjøpe en Tucker til 175.000 dollars, 25.000 kunne jeg få i avslag hvis jeg bestemte meg fort. Du husker nok ikke Tucker, men så kanskje spillefilmen om en av etterkrigstidens mer spesielle amerikanske bileventyr. Om Preston Tucker som ville bygge en ”klok” bil og som endte opp med en stor strømlinje-limousine etter VW-linjer. Rundt femti eksemplarer ble bygget, en av dem er brukt som modell for den bilen Ida bygger nå (det var visst den siste, chassis nr. 51). Noe modifisert er Idas Tucker, skjønt eksteriørt er alt som det var, bare litt fetere hjul. I stedet for en luftkjølt Continental motor har de plassert en 300 hesters Northstar V-åtter i hekken, det høres faktisk ut som ganske festlige kjøreegenskaper, hvis det ikke er gjort vesentlige inngrep i den avdelingen da. Skivebremser selvfølgelig, og servostyring, mens aircondition og moderne radio er skjult slik at det ikke spolerer det tidsriktige interiøret.
Bilen skal fremstilles, akkurat som originalen, i 51 nummererte eksemplarer. De første er allerede under bygging.
|