Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Variasjoner på en Tata Tata er en av Indias største industrikonsern, de er enorme på lokomotiver, de bygger tunge lastebiler og de siste årene har de også jobbet med biler. Pickups og 4x4 først og fremst, men også småbiler for det sterkt økende indiske markedet. Nå begynner de å boltre seg. |
||||||||||||||||
Indica heter Tatas volum-modell. Masse japansk teknikk og indisk konstruksjonsarbeid, kledd i europeisk design fra IDEA i Torino. Hatchback har vært den karosseriformen man har fortrukket, men på New Delhi-utstillingen for en måned siden dukket fabrikken opp med en fire-dørs sedan, men ellers samme oppskriften, 1,4 liters diesel eller bensin motorer, og 273 cm akselavstand.
Den var selvfølgelig med til Geneve, der Tata har stilt ut i mange år nå. De har da også forsøkt seg med litt Europa-eksport, men nå later det til at de midlertidig trekker seg ut av EU igjen. Den potensielle norske importøren antyder at det fremdeles er mye å utsette på kvaliteten. Fabrikken selv sier at de venter på en større rammeavtale med en stor distributør. Mange antyder at det er snakk om at MG Rover skal representere Tata – i første rekke på UK-markedet. Mens Sedanen var ventet, hadde mange også trodd at IDEA hadde gjort en stasjonsvogn for dem. Det hadde de – men de hadde også gjort mer. Et nytt Tata-konsept ble avduket, Indiva het den, bygget på ren Indica plattform, men som en MPV. 7 seter, fleksibelt interiør og hele oppskriften som vi er vant til når fremtidens deltakere i denne nye klassen skal presenteres. (Hvorfor ble det plutselig viktig med syv seter, forresten?) For en gangs skyld sto det ikke at denne var designet av IDEA, men at bilen var et resultat av ”input fra IDEA”. Det betyr at indiske designere begynner å få lov til å designe egne produkter. Synd da, at dette egentlig like gjerne kunne vært en Mazda.
Men at Tata mener alvor med personbilene sine er åpenbart. Før eller siden vil de sikkert være på plass hos oss også.
|