Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Egget er lagt Åtte år er gått siden Koenigsegg startet planleggingen av en svensk superbil. I Geneve ble den første serieproduserte bilen overlevert kunde, selvsagt med champagnesprut. |
||||||||||||||||
CC 8S er betegnelsen på sportsbilen bygget i karbonfiber, kevlar og andre lette materialer. Den er bygget som en coupé, men på varme sommerdager fjerner du taket og kjører åpent og luftig.
Bilen har midtmontert motor og bakhjulsdrift som seg hør og bør en toseter som skal sloss mot det råeste på markedet. En 8-sylindret 4,7-liters motor sørger for 655 hk ved 6.800 omdreininger og et maks dreiemoment på 750 Newtonmeter ved 5.000 omdreininger. Rød-merket på turtelleren er plassert på 7.500 o/min. Ytelsene er i toppklasse: 0-100 km/t foretas på under 3,5 sekunder og toppfarten er oppgitt til 390 km/t (hvis du tør). Slikt krever også stoppegenskaper i særklasse, noe som besørges av ventilerte skivebremser med diameter på 345mm og 6 kalipere foran og 330mm / 4 kalipere bak. Dekkene er av typen Goodyear F1 og i dimensjon 245/40 ZR18 foran og 315/40 ZR18 bak. På utstyrsfronten er avtakbar hardtop, klimaanlegg, lærinteriør, sentrallås, elektrisk justerbare vinduer og alarm standard. Det samme gjelder spesialdesignede kofferter, høyttalere, GPS navigasjon og et skikkelig stereoanlegg med CD-spiller og tilstrekkelig antall høyttalere (hvis du foretrekker å overdøve musikken fra V8eren).
Koenigsegg CC 8S har en Cd-verdi på 0,30 og veier 1.170kg. De ytre mål er 4,19m (L) x 1,99m (B) x 1,07m (H). Et tre-dagers kurs i kjøreteknikk og teknisk opplæring følger med på kjøpet når du bestiller et eksemplar, og Koenigsegg har flybårne teknikere parat om tekniske problemer av noe slag skulle inntreffe.
|