Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mange March i mars Nylanserte biler selger gjerne i meget store tall i Japan. Nissans nylanserte March selger ikke bare i store tall, den selger i større tall en noen av konkurrentene. |
||||||||||||||||
Da Toyota for mer enn to år siden lanserte Yaris hjemme, kunne fabrikken fortelle om litt over 20.000 bestillinger etter bilens første måned på markedet. Da Honda for et snaut år siden lanserte nye Jazz hjemme gikk det enda fortere: etter 10 dager var det 23.000 personer som hadde satt navnet sitt på en kontrakt.
Nå kan Nissan fortelle at etter den første uken som den nye Micra (March heter den der nede) var på markedet, er det 25.000 bestillinger inne. Nå må imidlertid denne meldingen leses med omhu – den betyr ikke at det er kommet inn så mange bestillinger på en uke, for Nissan-forhandlere har tatt imot ordres omtrent hele dette året. Men det er altså bare den siste uken folk virkelig har visst hva de bestilte. Nissan har vært flinke til å eksponere den kommende Micra-bilen. Først som en konseptbil på Frankfurt-utstillingen i september. mm het den der. Så kom en litt mer produksjonsklar utgave til Tokyo-utstillingen – og etter det har det skjedd en ganske klart bevisstgjøring på at nå kom snart Nissan med sitt nye småbil-alternativ.
For Nissan er dette tallet selvfølgelig gledelig, men det som er viktig er at de klarer å oppfylle målet på 8.000 biler/mnd i snitt i bilens levetid. Bluebirder og andre mellomklasse-modeller gjør ikke jobben skikkelig for Nissan på hjemmemarkedet for tiden, derfor er March-innsatsen enda viktigere.
Norge får sine første nye Micra fra november/desember produksjonen, og det betyr lansering i januar 2003. Et normalt salgsmål for neste år vil være på ca 2.500 biler.
|