img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Til værs med Bugatti
Her har vi en av disse historiene igjen som gjør BilNorge til noe du aldri skal være helt trygg på. På den annen side, er det nyheter du er ute etter kan du like godt hoppe av her.

Nå startet vel egentlig dette med at jeg var innom modellbilbutikken der man som regel finner Jean Paul Beltoise, en av de gode racerførerne den gang Formel 1 kjørere fremdeles var synlige, både på jobb og privat. Det var mye nytt der, en nydelig engelsk Bristol 400 for eksempel, men den jeg datt for spesielt denne gangen var en Bugatti 100.

Nå behøver man ikke være spesielt dårlig i Bugattis typenumre for ikke å vite hva Type 100 er. Men blant alle sine merkelige prosjekter, lyntog, seilbåter, hurtiggående atlanterhavsskuter og en og annen bil, hadde Ettore Bugatti selvfølgelig også et fly. Det var et av hans siste prosjekt før krigen – etterkrigsbilen het Type 101, og skyltes en kontrakt han fikk med det franske luftfartsdepartementet i slutten av 1938. Den gang drev nasjonene fremdeles og konkurrerte om hastighetsrekorder til lufts, og noe som het Coupe Deutsch var et meget gjevt trofé som franskmennene gjerne skulle ha tak i.

Da slo Bugatti seg sammen med en fransk flykonstruktør, minst like originalt-tenkende som han selv (og derfor omtrent like lite konkret og produktiv) som het Louis D. de Monge.

Luftige tradisjoner
Både Bugatti – med sine praktfulle flymotorer fra første verdenskrig, som også ble bygget på lisens i USA, og de Monge hadde vært borti aeromobiler før. I 1923 hadde for eksempel de Monge bygget noe merkelig no’ med to Bugatti Brescia-motorer.

I det nye rekordflyet, som ikke liknet noe annet, vingene svakt fremoverrettet, en omvendt Y-hekk og ingen åpenbar cockpit, ble det montert to type 50 motorer – uten at det var derfor dette het type 100. De to motorene drev kontraroterende propeller i fronten, føreren satt mellom to drivaksler for motorene var montert bak ham. En ganske kompakt maskin, 820 cm vingespenn og en lengde på 770 og en teoretisk hastighet på litt over 770 km/.

6,7 millioner francs skulle den franske staten betale for disse to flyene. Bare et ble bygget og det kom aldri på vingene – krigen kom. Flyet ble fraktet fra de Monges’s verksted til Bugattis slott, Ermenonville, rett utenfor Molsheim, som Bugatti hadde kjøpt i 1938 uten å spørre noen og uten å ha en krone å betale med! Der sto flyet, sammen med familiens Royale og Garros-chassiset, helt til datteren Lydia solgte skrotet etter krigen. Flyet gikk først til den franske samleren Serge Pozzoli, som så solgte det til USA til en fyr som egentlig bare ville ha de to motorene.

Til USA
Han plukket ut racermotorene, som var helt spesielle, bygget med masse magnesiumsdeler for å spare vekt. Selve flyet vandret fra samler til samler, inntil det endelig ble donert til en av de morsomste flysamlingene i USA, Experimental Aircrafts Associations samling i Oshkosh, Wisconsin. Og de som vil se gøyale fly må sette av plass til den årlige flyoppvisningen i sparebankboken sin.

I 1996 startet restaureringen, og nå – leser jeg på beskrivelsen av den nydelige Le Mans Miniature-modellen i skala 1:43 - henger den på æresplass i EAA-museet, uten motorer.

Men dersom dere tror jeg har tenkt å la dere slippe med dette så tar dere selvfølgelig feil. Fordi: i 1963 kjøpte Hispano-Suiza opp Bugatti, merkenavn, eiendommer og anlegg. Den gamle Bugattifabrikken i Molsheim ble hetende ikke bare Hispano-Suiza, men Messier-Hispano-Suiza.

To andre bilnavn
To gode bilnavn det også, selv om kanskje Messier ikke akkurat er kjent av de fleste. Hispano var jo, på tross av at navnet sier at det er Spansk og Sveitsisk, et av Frankrikes store luksusbilmerker i mellomkrigstiden. De var også store på fly, den flygende storken som er Hispanos varemerke, ble hentet fra en spesiell SPAD-skvadron, Cigogne Volante, fra første verdenskrig der flyene var utstyrt med Hispano motorer. Fabrikken var også tidlig ute med den type synkronisering som gjorde det mulig å skyte med maskingevær ”gjennom” propellen, uten at dobbeltdekkeren gikk i grusen. Et stort fremskritt for dem som syntes krig var gøy.

Men Messier-biten kom inn via en spenstig hjerne som tilhørte George Messier. Han var egentlig kjemiker, og det var ut fra jobbingen med væsker i reagensrør at han begynte å bli ganske monomant interessert i pneumatikk og oleopneumatikk. Han gjorde fundamentale observasjoner av hvordan motstanden i luft og væske i et lukket, og nesten lukket, rom manifesterte seg, og begynte å bygge oljefyllte støtdempere. Dette var i 20-årene, den gang de få bilene som hadde støtdempere brukte noe som ble kan ”snøbbers” (oppkalt etter merkenavnet til en av de store produsentene, Snubbers) og som var rene friksjonsdempere uten antydning til progressiv virkning.

Bil uten fjærer
Systemet brukte han i sin egen bil som han kalte den fjær-løse bil. Den hadde et oleo-pneumatisk system som slett ikke var ulikt det revolusjonerende systemet som Citroën dukket opp med i femti-årene. Messier møtte to store problemer, et konservativt publikum og materialer som hadde problemer med å holde systemet hans tett. Derfor ble det ikke bygget flere enn 150 Messier-biler mellom 1925-1931, og sjefen selv gikk over til flyindustrien.

Han overførte systemet sitt til landings-stell på fly og utviklet snart en meget stor virksomhet utelukkende rettet mot flyindustrien. Da han også fikk bygget en meget avansert test-rig for slike landingssystemer var han snart i første rekke blant flyfabrikkenes underleverandører, og hadde han ikke falt av en hest, med fatale følger, i 1933, hadde Messier virkelig blitt et verdensnavn. I 1939 hadde 85 prosent av alle franske krigsfly landingsunderstell fra Messier. Etter krigen utvidet de området med flybremser og i 60-årene begynte et tett samarbeid med Dunlops flydivisjon i forbindelse med det fransk-engelske Jaguar-prosjektet.

Og der har du tre solide flynavn kombinert i ett selskap, som riktignok nå er en del av det store Snecma-konsernet (som i sin tid lagde gassturbiner både for Gregoire- og Renault-biler – men det er vel kanskje en annen historie).

Poenget er bare at endelig har jeg fått en modell av et av de tøffeste flyene noensinne.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer