Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europas fartsgrenser under lupen I god tid før feriesesongen har igjen tyske Adac samlet de europeiske hastighetsgrensene og plassert dem på en ganske tilgjengelig plakat. Mens farten i tettbygd er temmelig lik over det hele, varierer fremdeles motorveihastighetene ganske meget. |
||||||||||||||||
Som man ser har ADAC ikke fått med seg at Norge fremdeles har 100 som grense på noen hundre meter av enkelte motorveistrekninger – derfor er vi fremdeles blant de tregeste i Europa. Når det gjelder tettbygd tilhører vi imidlertid et solid flertall. Det er vel bare tre land, Slovakia. Polen og Jugoslavia som tillater 60 km/t i tettbygd, alle andre sier 50.
De hastighetene som er oppgitt her er selvfølgelig max tillatt så sant ikke skilting har gitt deg beskjed om noe som er lavere. Det gjelder også på motorveien, og her vil man ofte oppleve skilt som forteller om anbefalt hastighet, eller om andre grenser ved regn eller tåke eller glatt vei, eller andre forhold som det forventes at du finner ut av selv. Det er ikke dumt å legge seg i den konservative enden her, rapporter hjem til forsikringsselskapet etter ulykker kan godt gi et utvilsomt inntrykk av at du ikke fulgte de lokale oppfordringene. Det er verd å merke seg hastighetsgrensen for biler med tilhengere. De fleste land setter 80 km/, Tyskland og Østerrike strekker seg til 100, mens Tyrkia og Frankrike tillater samme max-fart som med bil. Ikke prøv på det. I hvert fall er ikke Tyske campingvogner – bortsett fra i enkelte få tilfeller - bygget for å bevege seg over 100! For motorsykler gjelder også stort sett samme toppfartsgrense som for biler. Unntakene er Bulgaria, Hellas, Polen og Slovakia. Vær klar over at i mange land fotograferes fartssyndere også bakfra, slik at skiltmangel foran ikke hjelper deg ut av alle kniper.
Det er ikke mye som tyder på at disse grensene kommer til å endre seg vesentlig før du skal på ferie.
|