Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De første Scioner På bilutstillingen i New York får man det første inntrykket av hva Toyota vil med sitt nye merke. Som vi tidligere har fortalt skal de introdusere en ”Lexus” i den andre enden av markedet, merket skal hete Scion, og nå er de to første konseptene vist. |
||||||||||||||||
Alle dere som har fulgt litt med i hva Toyota viser av fremtids-vyer vet at de åpenbart har nok i hyllene sine til at de bare kan strekke ut hånden og hente ned noe som passer til dagens tema.
Og dagens tema er ungdom. I USA blir et stadig mer åpenbart at det er grunn til å satse på Echo Boomerne, eller Generation Y som den også heter, de 75 millioner potensielle kundene, født mellom slutten av 70-årene og opp til midten av 90-årene. Noen av dem skal kjøpe bil i dag, mange av dem kommer i overmorgen. Når man da også vet at Mitsubishi er det merket i USA som har den yngste kundekretsen, snittalderen der er 38 år, ser man at det kanskje er ting å gjøre. I hvert fall mener Toyota det, og det er derfor de kommer med Scion. Et bilmerke som skal markedsføres rett mot de aller yngste, og – skal vi dømme etter de to konseptene som vises – skal det gjøres med design som er forholdsvis radikalt. På den annen side kan vi jo ikke være sikre på at det er dette Toyota virkelig mener, eller om de bare har hentet ut to hensatte konseptbiler for å fylle opp på standen. For begge har vi i grunnen sett før. En Postman Pat modell, typisk Urban Jungle med den obligatoriske plassen til fritidssysler, brett eller sykle for eksempler. Den er da døpt bbX, men er fetteren til en Japan-modell som heter Black Box og som beveger seg ganske langt på hitsiden av å være en suksess.. Den andre heter, originalt nok, ccX og er en crossover sak med ganske sportslige 2-dørs coupé-linjer, men også med masse street cred. Ingen av bilene er utstyr med masse motor og enorme prestasjoner. Det legges større vekt på innholdet i dashbordet, nett-tilkoblinger og DVD-muligheter. Det er tross alt Nintendo- og ikke Fangio-generasjonen vi snakker om her.
Markedsføringen vil starte i juni neste år. Først bare i California, men etter 21 måneder skal merket være tilgjengelig over hele USA, og da vil det bli lagt til en tredje modell også. Scion-forhandleren vil være en Toyota-forhandler med andre kulisser. Det er ikke noe som tyder på at Toyota skal utsette Europa for dette. Men synes du det er trist, kan vi jo nevne at selvfølgelig er www.Scion.com operativ for lengst – du kan jo delta der.
|