Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nytt engelsk håndbygg Det er moro med England. Når man går lei av Lotus eller Jensen eller Bristol er det bare å stikke hånden ned i bøtta og gripe, så kommer du opp med en ny en. Denne gangen heter den FBS Census. De tre første er solgt, neste som kan leveres er klar i juli! |
||||||||||||||||
Jeg har ofte kommentert den engelske bilbransjes sigøynere. Glupe ingeniører, alle med en liten Colin Chapman i magen. I går møtte du dem hos Jaguar, i dag er de hos MG Rover, i morgen hos Aston Martin. I week-endene kjører de hårete baneløp med en Mini eller en gammel MG Midget eller de kjører bakkeløp med noe hjemmebygget som er virkelig genialt. Alltid hyggelig selskap og klare for en pint på hjørnet når som helst.
Nå og da slår to seg sammen og lager bilfabrikk som mot alle odds klarer de å holde hodet over vannet en stund, så er de tilbake hos McLaren eller Mayflower. De to som står bak FBS er typiske eksempler. Robin Hall er bare 34 men har allerede gjort både Jaguar og BMW-Rover (ansvar for forhjulsopphengningen på nye Mini – det er ikke det verste man kan ha på CV’en). Andrew Barber er et år eldre og har gått gjennom Rolls-Royce, Lotus, Ricardo og BMW-Rover. De møttes hos Rover over en felles interesse for gamle MG’er. Så da er det klart man lager bilfabrikk. ”Frustrerende å jobbe for andre, og dessuten tjener man ikke noe særlig på det. Når det i tillegg må kjempes så hardt for å få gjennom egne ideer er det like greit å starte for seg selv,” sier Barber. Dermed ble det FBS i 1998, og hvis du lurer på hvorfor bilen heter det vil ikke Barber si det. Venner av ham sier at han hadde tre ord som beskrev biler han likte den tiden han kjørte sportsvogner på bane, og at disse tre bokstavene er initialene i dette uttrykket. Andre antyder at det betyr noe så banalt som Future British Sportscar. Jeg likte den første forklaringen best. Bilen de har konstruert, og som nå bygges en og en, massevis for hånd, men som ikke koster mer enn rundt 25.000 pund, låter som en munter pakke. For det første låter det som herrene har brukt tilgjengelige CATIA-programmer helt optimalt. Hvis rammen bare gir etter 1 grad pr. 17.000 Nm er den stiv som en kompakt coupé – og hvis kjøreegenskapene ellers er gode har den sannsynligvis noe av bransjens beste i den avdelingen gjennom hele registeret. Åpne biler som vrir seg i raske kurver kan gi deg overraskelser gjennom styringen. For det andre er den lett – 950 kg er på den riktige siden av et tonn, og der finner vi vel ellers bare Elise og Opels egentlig praktfulle Speedster (hvorfor er det så få som synes det er noen stas med kvalitetsflærr når det kommer fra Opel?). For det tredje har den, i motsetning til Lotus og Opel, en stor V6 motor, med krefter helt nede i kjelleren, slik at det åpenbart ikke er nødvendig å holde den på kammen hele dagen for å få noe tilbake. Det er Fords gjennomprøvde Duratec motor på 2,5 liter og 168 hester vi finner her, sammen med en Borg Warner T5 kasse, koblet til et differensial fra Holden – for sikkerhets skyld. Klassisk lay out, motoren foran – drivhjulene bak. Og med 177 hk pr. tonn er kraft/vekt-forholdet bedre enn for de fleste i klassen hvilket blant annet gir deg 100 km/t i annet gear, etter bare 5,8 sekunder. 220 km/t overskrider den så vidt – hvis du må. 6 biler i måneden regner de med å få montert sammen, stort sett av innkjøpte deler, så her snakker vi ikke om noen TVR der så mye som mulig skal bygges hjemme. Men derfor er for eksempel opphengningen fullstendig justerbar. Ikke fordi kundene skal begynne å sette opp bilen selv (selv om noen vil sikkert gjøre det), men fordi de kjøper såpass korte serier av komponentene at det kan være vanskelig å sikre null toleranse i bitene. Derfor vil Barber/Hall være sikre på at uansett skal de kunne levere ut optimale produkter. Med priser godt under Alfa Spider/Z3/SLK320/Boxster er det jo bare et spørsmål om man tør. Foreløpig er det bare engelskmenn som får lov til det, og fabrikken er det eneste salgs- og servicepunktet foreløpig. Men på sikt håper de å få laget en internasjonal distribusjon. Riktig så internasjonal, dersom vi tolker følgende hilsen fra de to konstruktørene riktig: ”Tervetuloa FBS Cars verkkoon. Automme on suunniteltu Ison Britannian sääntöjen mukaisesti, mutta koska jokainen auto tehdaan tilauksesta, voimme harkita erikois-mallien tekoa muiden maiden asetuksein mukaan.”
Så hvorfor har de ikke noe tilbud for nynorsk-kunder?
|