Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
X blir Element På bilutstillingen i Detroit i fjor vakte Honda en smule oppsikt med et spennende konsept som de bare kalte X. Interessant var den, ikke minst fordi det ble sagt at her hadde vi Hondas neste amerikanske produksjonsmodell. |
||||||||||||||||
Når er den vist i New York, svært lite er endret i forhold til Detroit-utgaven, men nå har den fått et navn. Element skal den hete.
Endelig skal vi igjen få en bil på denne siden av 60-årenes Lincoln Continental, og femtiårenes Lanciaer, der dørene åpnes ut fra midten, uten noen midtstolpe. Konseptbiler har hatt dette som særpreg de siste ti årene, jommen på tide at noen tar mot til seg og introduserer det i en skikkelig produksjonsbil. Dette elementet, og all den heslige kontrastfarge-claddingen på utsiden er vel det som preger bilen sterkest. Bilen har mange elementer som tyder på at frisk luft har ligget i bakhodet på designerne. Fire seter, der baksetene kan pakkes sammen komplett, slik at det da blir plass nok til fire sykler med hjulene på, for eksempel. Seter med nylon-trekk og et gulv med plastbelegg, som gjør at interiøret bare kan spyles ut. Motorelementet er på 2,4 liter, 160 hester fra de fire sylindrene. For- eller firehjulsdrift. Automatmuligheter selvfølgelig, eller et fem trinns manuelt gearelement.
Bilen skal bygges ved Ohio-fabrikken og kommer til butikkene i USA i desember. Honda regner med å selge ca. 50.000 Elementer neste år, og påstår gravalvorlig at de sikter seg inn mot folk født mellom 1977 og 1994! Da skulle vi tro at en seks-skivers CD-skifter var i minste laget. Folk født i 1994 krever minst 10 disks mulighet.
|