img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ny E-Klasse med 50 års tradisjon
Det er et eller annet med nye Mercedes. Hver gang de lanserer en ny modell blir det ekstra klarere hvor god forgjengeren egentlig var. Heldigvis vet markedet det også, mens bilen er ny. Den nå utgåtte serien solgte mer enn 1,5 millioner siden prod.start juni 1995. Og den har stolte aner minst 50 år bakover i tiden.

Mercedes selv snakker om øvre middelklasse når de beskriver E-Klasse segmentet. –Og, sier de, -i etterkrigstiden startet dette med 170-modellen. Den kom på båndet i 1947 og var starten på etterkrigstidens oppblomstring. Fremdeles en bil med typisk førkrigs-linjeføring, men så kom 180- og 190-modellene i 1953. Ponton-Mercedesen ble den hetende, de runde profilene som stakk ut foran og bak så ut som pontonger. Nå begynte det også å bli orden på dieselmotorene derfra, så av de til sammen 468.000 som ble bygget i de ni årene serien levde var det ikke få drosjer. Mange norske drosjeeiere tjente sin Brilliantnål (1 million km) med denne bilen.

Så kom W110, internbetegnelsen på halefinnebilen. Rettlinjet og rettvinklet, med helt klar antydning av amerikansk hekk. Fra august 1961 til februar 1968 og nesten 650.000 eksemplarer. Etterfølgeren måtte jo også få et kjelenavn, etter Ponton-Mercedesen og Hekkflosse-modellen. Så fabrikken kalte den Strek-Åtte, og klarte jommen å få navnet til å sitte. Hvorfor Åtte? Ikke hadde den åtte sylindre, og i hvert fall de sekssylindrede hadde flere enn åtte ventiler. Nei, navnet var ganske enkelt tatt fra siste siffer i årstallet da bilen ble født.

W114/115 ble en bil som ikke bare førte Mercedes opp i syv-sifret. Produksjonstallet endte på 1,9 millioner biler før de ga seg i 1976. Men dette var også en bil der Mercedes begynte å innføre varianter. Lang akselavstand på noen for eksempel, og en coupé.

Den dere alle husker best, sannsynligvis, og som fremdeles er et meget populært brukt-produkt, er W 123. Da den debuterte møtte vi også T-modellene for første gang, stasjonsvognene. Den første stasjonsvognen fra Mercedes, forresten, vet du om noen tidligere så kom de fra eksterne karosseriverksteder.

Etterfølgeren het 124, men det tror jeg ikke helt på, for disse numrene er prosjektnummer som blir satt på etter hvert som prosjektene blir satt i gang. Det virker ikke sannsynlig at det ikke fantes andre prosjekter mellom 1976 og 1985. På den annen side kan det jo hende at ’85-prosjektet ble satt i gang samtidig med ’76-prosjektet – men det er i så fall første og eneste gang at det har skjedd.

I hvert fall, W 124 fantes i fire forskjellige utførelser, kort og lang, stasjonsvogn og coupé, da en femte karosserivariant ble lagt til i 1991: en cabriolet. Første gang på 20 år at Mercedes lot fire personer kjøre åpent samtidig. 124-serien satte også et annet minnesmerke etter seg: i 1993, og med en forsiktig face lift, ble den E-klasse. Etter det behøver man ikke lenger kunne telle for å vite hvilken Mercedes det er vi ser, det er nok å kunne alfabetet. 2,7 millioner biler mellom 1985 og 1995.

I juni 1995 kom den modellen som det nå bare finnes få rester av, som ny, i markedet. Det syntes at W 210 var ny, med frontlys som så ut som Salvador Dalis smeltede lommeur, og en hekk som hadde tatt mange detaljer fra Mercedes-Coupeene. Dette ble den første virkelig elektronikktunge Mercedesen. Fra klimakontroll og vindusviskermonitorer til omfattende air-bag-systemer, bremseassistenter, stabilitetskontroll og med meget annet som innførte mange nye og ukjente symboler på dashbordet var dette en bil med meget større datakraft enn det amerikanerne brukte da de landsatte folk på månen.

På de seks årene serien varte solgte den i 1,5 millioner – hvilket, med Mercedes’ regnemåte, gir over 10 millioner i denne familien siden krigen. Spesielt imponerende er dens siste år, da hele verden visste at en avløser var på vei, da den solgte over 190.000.

Det er ingen grunn til at ikke den nye modellen skal etterlate seg like solide spor som forgjengerne.

FOTOALBUM (Klikk for store bilder):

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer