Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dualnote er blitt DN-X Jeg er redd vi ikke ga Hondas DualNote den oppmerksomhet den fortjente i forbindelse med Geneve-utstillingen, og vi var bare så vidt innom den da den debuterte i Tokyo i fjor. Heldig da at den hadde USA premiere i New York, som Acura DN-X. |
||||||||||||||||
Hvorfor den er døpt om til Dagens Næringsliv eXtra vet vi ikke helt, ikke er den lyserød heller, nærmest Ferrarirød oppå det grå. Egentlig et praktfullt design, flat padde med et mektig nærvær, det ser ut som den virkelig vil noe. At den er et eksempel på noe av det grønneste innen brukbar automobilteknologi kan man i hvert fall ikke lese av det muskuløse karosseriet.
Her har du en hybrid som – selv om den klarer seg med 0,56 liter på mila – først og fremst er konstruert for å flytte seg. Bilen har en 3,5 liters V6 som leverer 300 hester til bakhjulene når den blir bedt om det. Som om ikke det var nok har den Hondas IMA – Integrated Motor Assist, en el-motor drevet av batterier som lades fra bensinmotoren – til å hjelpe forhjulene. Med fullt trøkk har man da til sammen 400 hester, hvorav 100 er med på å trekke foran. Dette gjøres gjennom et finurlig transmisjonssystem, en clutchløs seks trinns som kan klare seg selv, eller som du styrer via manualer på rattet. Bensinmotoren bruker Hondas i-VTEC teknologi som blant annet betyr elektronisk styring av ventiltidene = maks. dreiemoment og min. forbruk. Honda har tidligere sagt at dette systemet skal inn på alle firerne innen 2005. Denne prototypen tyder på at de egentlig sier det samme om sekserne. Her har vi en hybrid som bruker bensinmotoren hele dagen, resten av anlegget, el-motoren brukes bare som en slags kompressor i spesielle tilfeller. Og så er selvfølgelig tiden inne til å spørre om hvoffårr?? Honda er da i stand til å hente ut både 400 hester og bygge av/på firehjulsdrift, og er vel ikke avhengig av å frakte rundt på en ekstra motor og ekstra batterier for å få til et ekstra trøkk? Skal vi tolke svaret vi fikk i Geneve kan det nærmest oversettes med ”moro for unga.” Men vi fikk enda noen svar, for da vi spurte om designet hadde noe med den kommende NSX å gjøre, smilte herrene og sa at det er vel ikke nødvendig å begrense formen til det. ”Se nærmere etter” sa de, ”så ser du at du lett kan finne fire dører der”.
Det hadde vært tøft, en firedørs Ferrariknuser.
|