Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Indisk design Vi har fortalt dere om Dilip Chhabria før. Inderen med Art Center og fartstid hos GM som nå bestyrer et 200 mann sterkt designkontor hjemme. Og så slapp vi å reise til India for å treffe ham allikevel, han flysendte en av sine siste skapninger, et par av sine designere og seg selv til Geneve hvor vi endelig møtte ham. |
||||||||||||||||
Det var den ferske Infidel han hadde med seg og som vakte stor oppmerksomhet – ikke minst blant de mange ”store” designerne som fant veien ned i kjelleren der han hadde fått sitt beskjedne areale. Dette er en ren superbil med et cab-forward design som er forholdsvis ekstremt. Hadde det vært et lite pickup-plan bak, og ikke et deksel over sentralmotoren, hadde det ikke virket underlig. Verdens tøffeste pickup kunne den blitt, med en front nesten like brutal som en Lambo Murcielago.
De mest spennende designene hans var imidlertid ikke der, men vi fikk god tid til å diskutere dem for det. Han har hatt en heldig hånd den siste tiden med sine cross-overs, soft roaderne eller hva vi skal kalle dem. Arya for eksempel, som er bygget på en Tata Sierra. Men mens Tataen er ment for ramme alvor – om ikke off road så i hvert fall på meget dårlige veier, sier han at Arya-designet er en ren snob-value posør bil. Herlig med folk som sier det som det er. Cross Track er et annet eksempel, som han utviklet for Ford som ville ha et spesielt trekkplaster på New Delhi utstillingen tidligere i år. Det fikk de, bygget på en Ford Ikon (indisk Fiesta), men med forlenget akselavstand og forbredet sporvidde foran og bak (det er ikke bare design, men også konstruksjon hans folk driver med). Den har en mektig front, ikke ulik Infidel, men en hekk som nok kunne stått atskillig bedre. Det som virkelig interesserte oss var imidlertid Juggernaut. Juggernaut heter det på engelsk når man skal beskrive virkelig store lastebiler, her blir det brukt om en ganske stor Hummer-lik, maskin. Dette er også en modell som ble presentert i New Delhi, og da ble det snakket om produksjonsmuligheter. Nå er det åpenbart kommet lenger enn til muligheter. Bajaj Tempo, frem til nå motosykler og scootere, gjør nå alt engineeringsarbeidet på den, og DC Design skal levere karosseriplatene. Det blir ikke store endringer i forhold til prototypen, det vil si ren Hummer i profil, men mest Star Wars i fronten. Chassiset er fullstendig nykonstruert, akslene hentes fra Unimog, og siden den kommer til å ha en totalvekt på godt over 3500 kg trenger man noe mer enn den 96-hesters femmeren på 3,2 liter som sitter i den nå. Hele drivlinjen ligger inne i bilen, hvilket har hjulpet til å få en bakkeklaring på 380 mm, og for virkelig å understreke at dette er seriøse greier stopper ikke bredden før på 2,3 meter. Skivebremser og skrufjærer for den rundt om uavhengige opphengningen hører med, og dekktrykket kan selvfølgelig justeres fra førerplass. Inne i det omfangsrike karosseriet finner man fire individuelle seter, og her begynner det å bli slutt på villmarken. Aircondition, el-ruter, sentrallås, elektrisk soltak og praktfull skinnikledsel. Info-senteret kan brukes både til underholdning og mer seriøse oppgaver, som GPS-hjelp når man virkelig har kjørt seg vill.
Bilen skal i første rekke eksporteres når den begynner å trille ut av produksjonslokalene, blir vi fortalt. Og vi skal ikke se bort fra at Europa blir et av de viktigste målområdene.
|