Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Piëch kjørte en-liters bilen Selvfølgelig burde jeg vite bedre. For en stund siden minnet jeg halvt ironisk VW-sjefen på at han hadde lovet å bygge en en-liters bil som han skulle kjøre med før han gikk av. Så når skal han egentlig gå av? spurte jeg kjekt. |
||||||||||||||||
Ferdinand Piëch gjør som han sier. Søndag kjørte han 230 km fra Wolfsburg til Hamburg på 2,1 liter. I dag går han av. Det var i 2000 at Volkswagen-sjefen lovte at han skulle ha en en-liters bil klar som prototype, kjørbar, før han gikk av. En-liters bil: altså en bil som bruker 1 liter ca. på 100 km. Siden det ikke var noen tegn til noe slikt fra Volkswagens eksperimentavdeling, begynte vi å lure på om avskjed den 16 april ville holde. Det skulle vi ikke ha lurt på. I all stillhet trillet de ut en 290 kg tung to-seter fra eksperimentavdelingen i Wolfsburg sist søndag. En to-seters ultrastrømlinjevogn, kullfiber-base, 365 cm lang men bare 125 cm bred utstyrt med en 299 ccm stor direkteinnsprøytet diesel på 8,5 hester. Bilen hadde plass til både avtroppende VW-sjef, Ferdinand Piëch og påtroppende, Bernd Pischetsrieder, som begge var i bilen da den endelig trillet inn i Hamburg med en snitthastighet av 75 km/t fra den forlot Wolfsburg. Bortsett fra at begge hadde visse problemer med å entre bilen gjennom den trange glasskuppelen, hadde turen vært meget tilfredsstillende. På spørsmål om noe slikt ville bli å se i produksjon, svarte Pischetsrieder: ”Ikke før om 7-8 år. For eksempel trengs det bedre prestasjoner enn for eksempel en toppfart på bare 120 km/t”. Hvorpå Piëch tilføyde: ”i min alder (65 år i morgen) holder dette lenge”. Skryt. Mannen som i sin tid skapte Porsche 917 er fremdeles en av de heftigste førerne i VW-organisasjonen.
|