Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når Micra blir for stor Tro det eller ei, men Nissan Micra er ingen småbil i japansk målestokk. Nå lanserer Nissan sin første ekte mikro-bil, med god hjelp fra Suzuki som har en sterk posisjon på dette markedet. |
||||||||||||||||
Dersom du har hengt med oss her på BilNorge en stund så har du støtt på Moco tidligere. Under Tokyo-utstillingen ble den fremvist som konseptbil. Nå er den klar for salg.
Det er den populære mikrobilklassen Nissan for første gang kaster seg inn i, biler med et motorvolum som ikke må overstige 660 ccm. ”Mikrobiler har 30% av totalmarkedet i Japan, så Moco vil tiltrekke seg nye kunder og være en viktig del av vår strategi,” sa Nissan-sjef Carlos Ghosn ved lansering av bilen. 4 av 10 japanske familier eier en mikrobil, og det er vanlig at disse benyttes av kvinnen i husstanden. Basis for Moco er en populær japansk mikrobil, Suzuki MR Wagon. Moco er 3,395 m lang, 1,475 m bred og rager 1,590 m i høyden. Utgaven med 4-hjulstrekk er 1 cm høyere. Nissan Moco er mer påkostet enn Suzuki-versjonen både i eksteriør og interiør og den skal leveres i 7 fancy farger. Det medfører at den er rundt 30% dyrere enn originalen, men Nissan tror deres lojale kunder er villige til å betale det mellomlegget.
”Selv om det er økonomisk vanskelige tider i Japan, er det kvinner som styrer familiebudsjettet, og de bruker gjerne ekstra penger på å heve sitt image,” sier Nissan. Månedlig salgsmål i Japan er 4.000 biler i måneden, men med sine 3.000 forhandlere spredt rundt i landet regner Nissan med å oppnå vesentlig høyere tall.
|