img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
JEEP
Jeep som bilmodell var en av de mest vellykkede konstruksjoner, bil eller ikke, fra 2.Verdenskrig. Men som eget merke ble ikke Jeep markedsført før i 1963. Før dette var den et produkt fra Willys-Overland.

Historien om John North Willys (1873-1935) er et eventyr i seg selv, men så omstendelig at vi må nøye oss med noen høydepunkter innen bil. Han ble forhandler for Pierce i 1901, for Rambler året etter, og bygget deretter opp forhandlerorganisasjonen American Motor Sales Co. med hovedkvarter i Indianapolis. Blant merkene han håndterte var American, Overland og Marion. Særlig Overland var en suksess og i 1908 eide Willys 40% av aksjene i fabrikken. Deretter kjøpte han ut de øvrige aksjonærene etter tur, en kurs som også Henry Ford skulle følge på sin kant få år senere.

Konsernbygging
Da USAs første bilkonsern, Pope-Toledo, gikk konkurs året etter, overtok Willys anleggene og flyttet hele Overland-produksjonen til Toledo. Derfra bygde han etter hvert opp Willys-Overland-konsernet på samme måte som Billy Durant hadde bygget opp General Motors, ved å kjøpe opp underleverandører og andre bilfabrikker. Under 1.Verdenskrig produserte bedriften Liberty flymotorer og overtok bl.a. flyprodusenten Curtiss.

Freden ble brutal for Willys-Overland som snart kom i økonomiske vanskeligheter. Den største bank-kreditoren skjøv Willys ut av sjefsstolen til fordel for Walter P. Chrysler, som heldigvis fikk orden på finansene før han dro videre til nye beiter. Willys så en ny sjanse, fikk kjøpt seg inn i konsernet igjen og brakte det til nye høyder i slutten av 20-åra. Bare måneder før Wall Street-krakket solgte han andelen sin i konsernet for $ 18 millioner og bega seg til Polen som USAs ambassadør.

I mai 1932 kalte USAs president Herbert Hoover Willys hjem igjen. Den økonomiske krisen herjet og presidenten mente at Willys-Overland, som nå var havnet under økonomisk formynderskap fra offentligheten, hadde bruk for sin gamle sjef. Willys seilte skuta videre til 1935 da Willys-Overland igjen var sterkt nok til å hvile på sin egen pengesekk. Men Willys selv var utslitt av prosessen og døde bare 11 dager etter konsernets ”frigivning”.

Den ulendte veien til Jeep
I slutten av 30-åra gikk det påny nedover med Willys-Overland, men den store sjansen kom paradoksalt med 2.Verdenskrig. For i 1940 fikk fabrikken kontrakt med U.S. Army om å få fram en liten militærbil som egnet seg for masseproduksjon i løpet av 49 dager. Løsningen ble en konstruksjon fra Bantam (engelske Austins amerikanske avlegger), men med motor fra Willys-Overlands personbil. Den skulle være et mer fremkommelig alternativ til rekognoseringsmotorsykler med sidevogn. I 1941 startet masseproduksjonen av den endelige utgaven, MB.

Også Ford begynte å fremstille denne vesle militærmodellen med Willys-motor (den var kraftigere enn Fords), og det var Ford som ga modellen navnet GP, som skal ha vært en forkortelse for General Purpose. Andre som mente (og mener) at "allmen bruk" ikke harmonerte med krigsbilens formål hevder at G-en sto for Government (use) og at P-en indikerte dekkstørrelsen. Uansett ble GP i daglig uttale snart forenklet til Jeep, og ikke uten grunn, for i 30-åra hadde tegneseriefiguren Skipper’n en gul, liten hjelper som fikset alt, blant annet gikk han tvers gjennom vegger. Han ble kalt Eugene the Jeep. Så navnet passet bra på den lille militærbilen, for også den så ut til å fikse det meste.

For uansett hva bakgrunnen for navnet var: Den spartanske framtoningen åpnet helt nye muligheter for terrengkjøring med bil og revolusjonerte bilismens muligheter utenfor allfarvei. Ja, den skapte sågar grunnleggende holdningsendringer blant store grupper bilister om hva slags kategori bil som var mest attraktiv. Den dannet grunnlaget for moderne begreper som SUV og 4WD. Og denne vridningen begynte egentlig med freden, da soldatene tok med seg Jeepene over i det sivile liv og nærmest nektet å gi slipp på dem – mange av soldatene hadde aldri kjørt noe som minnet til de grader om sportsbil, paradoksalt nok. Et fullstendig ikke-planlagt marked var skapt.

Sivil etterspørsel
Så i 1946 begynte Willys-Overland å tilby den lett modifiserte, sivile versjonen CJ. Den nye konsernsjefen Charles Sorensen engasjerte stylisten Brooks Stevens til å bygge de større Station Wagon og Pick Up etter Jeep-oppskriften (også 2WD), senere skapte han også den dramatiske Jeepster som var bilhistoriens siste masseproduserte modell med phaeton-karosseri til den utgikk i 1951.

”Jeep” begynte nå å bli et så innarbeidet ord i dagligtalen at det også ble benyttet på alle biler av tilsvarende kategori, uansett fabrikat, så i 1950 ble ordet Jeep registrert som varemerke av Willys-Overland. Men de anså det ikke som viktig at bilene bar Willys-Overlands logo (En rød W som overlappet en rød O på gul bakgrunn), for Jeep-frontplata var umiskjennelig i seg selv med sin konkave fasong og 9 (senere 7) vertikale slisser med runde ender.

Alt gikk bra helt til Willys-Overland startet opp et nytt program med ordinære personbiler som var små etter US-standard, men dyre, og da et ekteskap ble inngått med det vaklende Kaiser-Frazer-konsernet i 1953 ble vondt vendt til verre. Men for første gang fikk Jeep en skikkelig logo: Inne i en svart sirkel som minnet om en clutchplate var det et felt delt i fire: To gule og to røde, og tvers over dette sto ordet Jeep i svarte bokstaver på hvit bunn. Logoen ble imidlertid bare i liten grad benyttet på selve bilene.

Ren 4WD-virksomhet
I 1957 ble hele personbilproduksjonen flyttet til Brasil og Jeep-modellene fikk igjen hele oppmerksomheten hos Willys-Overland. De ble solgt som både Willys Jeep og Kaiser Jeep faktisk helt fram til 1970 og ble gradvis mer komfortable i takt med markedets økende krav. 6-sylindrede motorer hadde lenge vært et populært alternativ til de opprinnelige firerne.

I 1957 presenterte Willys-Overland også en overraskende Jeep-nykomling: Den lille frambygde lastebilen FC, bygget på et ordinært CJ-chassis og til og med med den klassiske Jeep-fronten inkorporert foran på hytta. Den var i produksjon fram til 1965.

Da konsernet i 1963 ble omorganisert som Kaiser-Jeep Corporation ble Jeep omsider et eget bilmerke med tre produktlinjer: Den originale CJ-serien, Station Wagons etterfølger Wagoneer og Pick Up/ FC truck. FC utgikk som nevnt snart, og Pick Up ble avløst av den mer attraktive Gladiator. Jeepster fikk en kort fønix-tilværelse som Jeepster Commando sent på 60-tallet, men den ble et blindspor.

De gylne 70-åra
American Motors (AMC) overtok Kaiser-Jeep i 1970 og emblemet ble forandret til et rektangel i USAs nasjonalfarger med en rød trekant til venstre, en hvit trekant i midten og en blå stolpe til høyre. Ved siden av rektangelet sto ordet Jeep i svarte bokstaver. I dag benyttes ordet med de samme typene som logo, men uten tilhørende rektangel. Egentlig ganske triste greier.

Selve bilene har på den annen side blitt stadig mer spennende siden 1970 (selv om man kan se tilbake på Jeepster, FC og den originale MB med vemod). CJ ble til Renegade og fra 1986 Wrangler. Jeeps produksjon ble tredoblet i løpet av det tiåret, og i 1978 kjøpte Renault American Motors.

Samme år overtok også Renault Norge importen her til lands. Fram til 1973 var det Kolberg, Caspary & Co. A/S som sto for denne virksomheten, deretter overtok Hasco, som holdt på til Renault kom inn i bildet. Ola Brun Bilhuset A/S i Trondheim tok jobben videre fra rundt 1983. Møller US Import AS fikk Jeep-agenturet i 1993 og har beholdt det fram til i dag.

Fra Renault til Chrysler og Daimler
Pickupen Gladiator ble til Honcho og deretter Commanche, før hele flak-programmet ble oppgitt i 1992. Langt mer fremgangsrik var Wagoneer som ble utviklet til Super Wagoneer. Utpå 70-tallet ble den avløst av Cherokee Chief, hvoretter modellen delte seg i de to produktlinjene Cherokee og Grand Cherokee. Disse har gjennom de senere år blitt stadig mer avanserte, komfortable og stilfulle modeller.

I 1987 solgte Renault American Motors til Chrysler Corporation, som nedla AMC og i stedet oppførte Jeep som en divisjon innenfor Chrysler. Jeep har vist seg å være det antakelig sunneste leddet i den amerikanske delen av DaimlerChrysler siden dette ikke altfor lykkelige ekteskapet ble inngått i 1999. Fra og med samme år har bilene som selges i Europa blitt produsert i Chryslers anlegg i Graz i Østerrike.

Jeepclub Norway
Historiske Militære Kjøretøyers Forening (HMK)
Norsk Militærtransporthistorisk Forum


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer