Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Halvannen million MG Det er moro å legge sammen og så plutselig komme til et virkelig rundt tall. Hos MG Rover har de gjort det nå, og funnet ut at nå er MG nummer 1.500.000 plassert. De lot det bli en TF 160, åpen to-seter i solid MG-tradisjon, og lakkert i en gull metallic, som for sikkerhets skyld er kalt Monogram Jubilee. |
||||||||||||||||
Antakelig er det fremdeles ingen tvil, MG er sportsbilmerket i toppen av folks bevissthet. Det hjelper ikke at Nissan har hatt sin Z-serie on and off siden Nissans morgen, eller at Mazda har hatt sin fabelaktige Miata/MX5 de siste 13 årene. (Da den debuterte kunne Tom Matano, sjefdesigneren, fortelle at den var modellert helt på en idé om hva MG ville vært dersom de hadde vært oppegående i slutten av 80-årene. Han kunne fortelle at til og med eksoslåt og klikk-klakk-motstanden i gearkasse var hentet rett fra MGB.) Den første MG kom i 1924, som en trimmet utgave av en Morris (MG = Morris Garage) og var ganske selvstendig til etter krigen da de ble en del av de stadig skiftende konglomeratene, BMC, British Leyland og hva det helt alt sammen, til vi trodde merket var dødt, da BMW kjøpte Rover. Men etter frigivelsen, 9. mai 2000, blåste den nye Roverledelsen liv i MG-navnet igjen – dessuten hadde jo MGF trillet jevnt og trutt av gårde (nesten 80.000 produsert før den face liftede TF ble introdusert i år). Riktignok er dagens MG-biler modifiserte utgaver av eldgamle Honda-baserte Rovere, men solid innsats på Le Mans i fjor, oppkjøp av Qvale, som skal bli en heftig V8 MG og mange andre aktiviteter, tyder på at overlever Rover, så kommer MG til å bli en sterk faktor i sportsbil-vilnisset igjen. Nå skal vi ikke gå inn på historien her, det kommer nok kollega Volla til å ta seg av når han blir ferdig med J og får kjempet seg videre gjennom litt av hvert og kommet til M. Men la oss bare nevne, i forbindelse med halvannen mill., at sekssifret nådde man ikke før i mai 1956. En MGA 1500 ble MG nr. 100.000. Halvmillionen kom i 1963 og ble en MGB – den eneste MG-typen, for øvrig, som er bygget i over 500.000 eks. Med andre ord: over en tredel av alle MG’er er MGB. Derfor kunne også MG nr. 1 million bli en MGB. KLIKK HER for å komme til MG-folkets egen tabell over produksjonstall og –periode for de forskjellige modellene. Hva som er ganske utrolig er at de har klart å få til at lukkede biler forholder seg til åpne nøyaktig som 1:2. Det skal tilføyes at jeg har ikke lagt sammen selv for å sjekke, men det låter vel egentlig ganske utrolig?
|