Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
7-serien er blitt lang De av dere som har betenkt dere på å kjøpe BMWs nye 7-Serie fordi den er litt knapp i baksetet, behøver ikke lenger betenke dere: nå kommer den i L-utgave. |
||||||||||||||||
Det skulle bare mangle, alle fornemme biler finnes med valgmuligheter mellom LWB og SWB. Uttrykk like velkjente (burde de være) som DHC eller DOC. Men siden forkortelser i våre dager går mer på ABS og ESP får vi kanskje oversette. Fra venstre mot høyre har jeg antydet Long Wheel Base (lang akselavstand) og ditto Short, deretter DropHead Coupé som veldig ofte var en 4/5 seter som man kunne slå ned taket på, og – til sist – en double overhead camshaft –dobbel overliggende kamaksler.
Så altså: alle fornemme biler leveres i enten SWB eller LWB – og når S-Klassen til Mercedes finnes kort eller lang skulle det bare mangle at ikke BMWs nye 7-Serie fikk tilsvarende spesifikasjoner. Det har riktignok tatt litt tid, det er jo snart et år siden den nye debuterte, men nå er endelig den lange her også. Så veldig stor er ikke L’en – bilen er faktisk bare 14 ccm lenger enn den vanlige utgaven, men de ekstra centimetrene mellom hjulene har faktisk gitt baksetepassasjeren 9 cm lenger benplass – og der er forskjellen mellom en charter og Euroklasse. Med andre ord: det merkes.
Hva konstruktørene har vært flinke til at det ikke skal merkes på, er vekten. 40 kg mer er ikke mye for den ekstra benplassen. Det betyr også at avgiften i Norge ikke blir særlig mye høyere, selv om det jo også kommer moms på. Etter at L-tillegget er lagt til. Det er ca. 5.000 Euro over prisen på den vanlige 7-serien. Og det er en pris BMW antyder skal være ganske lik (før avgift) over hele Europa.
|