Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toppløst til himmels i USA Det var en periode på 80-tallet hvor det ikke fantes en eneste åpen bil fra de store i USA. Det var snakk om at kommende sikkerhetsregler ville forby dem. Etterhånden ble det klart at det ikke ville skje, og nå er de du kan åpne mer populære enn noensinne. |
||||||||||||||||
Ragtops er et fint navn på slike biler, et typisk amerikansk uttrykk som imidlertid blir stadig mindre aktuelt nå som stadig flere cabrioleter får ståltak som forsvinner i bagasjerommet når du vil ha sikt oppover. Men Ragtop, Spyder, Convertible, Cabriolet eller hva du kaller dem – salget går i været.
28 prosent økning forteller amerikanske fabrikker om så langt i år. Det er for det første en økning som ligger langt over det markedet øker med. For det andre er dette biler som gir adskillig bedre fortjeneste, både til fabrikk og forhandler, enn deres betakede brødre gjør. Og for det tredje er dette biler som står meget kortere tid på tomten enn det vanlige utvalget. J.D. Power and Associates har sett på noen ferske Cabrio-fakta i USA: Gjennomsnitts alder for en Sebring-kunde: 49 år, for en Mustang-kunde: 43 år og for en som kjøper en Eclipse Spyder fra Mitsubishi: 40 år. Favoritt-farger på de åpne: Blå, Grå, Sølv, Rød og Svart. En åpen Sebring står hos forhandleren i 67 dager (mens den vanlige står der i 117), en Mustang i 38 (mot 44 dager for en lukket) og en Eclipse i 47 dager. Bestselgeren så langt i år er Mustang, og J.D. Powers sier at for hvert år er det 3,5% flere av de spurte som sier at de kunne tenke seg å kjøpe en åpen bil. Dette har med økonomien å gjøre, sier industri-observatører. ”Når økonomien blir bedre, bruker folk mer penger på moro, og en cabriolet er jo et leketøy.” Ja vel. Ford som altså har bestselgeren - og som følger opp bakfra med nye Thunderbird - og dermed er markedsleder, har allikevel ikke mer enn 17 prosent av det samlede ragtop-markedet, som i fjor endte på litt over 300.000 biler. For øvrig et tall man ikke har vært i nætheten av på 30 år. GM er forøvrig den eneste av de store som ikke har sett en økning i cabrio-salget – der har det gått den andre veien. 700 færre så langt i år, en nedgang på 7 prosent.
Fremdeles er dette en mannegreie, 4 av 5 cabrio-kunder er menn. Dette kan ha med oppfatning av sikkerhet å gjøre. Kvinner oppgir at sikkerhet er nr. 1 eller 2 på kravlisten når de skal kjøpe ny bil, hos menn har sikkerhet stått på femteplassen de siste ti årene.
|