Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Noen liker mora.... Det er forskjell på bilsmak i Europa. Eller kanskje det er markedsføringen det er forskjell på? Europeiske kunder er i hvert fall ikke enige om hvilken bil som bør ligge på topp. |
||||||||||||||||
Ti-på-topp lister er morsomme i alle land. Franske l’Automobile har satt sammen en morsom oversikt over fjorårets ti-på-topp personbiler i 15 forskjellige land, og den avslører en forbausende uenighet.
Selv om vi bare tar for oss førsteplassene er spriket ganske stort. Riktignok har Golf hele 5 førsteplasser, i Norge har den en tredje- og i Irland en femte-plass, men ellers ligger den på 8. og 9. plass hvis den er med i det hele tatt. 206 og Focus har to førsteplasser hver og så er det Passat, Mondeo, Astra, Corsa, V70 og Punto som har de siste seks førsteplassene. Slik ser førsteplass-fordelingen ut, - tallet i parentes er forteller om utviklingen i lokalt salgsvolum for denne modellen sammenliknet med år 2000.
Golf var størst i
Ford Focus vant i
Peugeot 206 var på topp i
Totalt betyr dette at Golf ble størst, men med 656.664 var den bare ca 30.000 foran 206. Punto endte på 3. plass med 542.000 biler og Focus lå knappe 3000 biler etter italieneren. Astra på femte, Clio, som ikke hadde en eneste førsteplass, på en sjette, med Corsa på syvende. På åttende finner vi BMW 5-Serie mens det norske førstevalget, Passat, endte på niende.
Sist blant de ti ligger Scenic. Hvilket blant annet betyr at to førsteplasser, Volvo og Mondeo, finner vi ikke på to-på-topp listen i det hele tatt.
|