Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Prisharmonisering? Hva?? Hvor??? Dyrere norske bilpriser Et solid overvåkingsorgan som heter Eurocarprice har igjen kommet med en oversikt som gjør at en spør hvor det blir av bilfabrikkenes lovede prisharmonisering. Og hvor de slår fast at Euro-innføringen heller ikke har gitt antydninger av noe slikt – foreløpig i hvert fall. |
||||||||||||||||
For de fleste europeiske markeder er det i dag enkelt å sjekke bilprisene før avgift. Målet for EU-byråkratene og løftet fra industrien er at det skal være minst mulige forskjeller. Ja vel, sier Eurocarprice, i Hellas ligger snittprisene 15% under gjennomsnittet (og da er ikke lavprisland som Danmark eller Finland tatt med) og i Tyskland er prisen ni prosent over. I 1999 var de tyske prisene syv prosent over – så hvor er harmoniseringen?
Hellas har altså en index på 85 – en bil som har en snittpris på 100 kroner koster 85 kroner der. Sverige ligger også under, med en index på 95, nesten like lavt som Spania og Portugal. Mens sveitsere og engelskmenn lystig betaler 25% over snittet, dersom de kjøper biler hjemme. Ser man på priser etter avgifter – og der har ikke fabrikkene skylden – ser man at Danmark er enda dyrere enn Norge. 184 mot 170 index-punkter. Tyskland er snittet her, og ingen ligger under 95% av tysk listepris. Men dette sier lite om real-prisen. Listepris holdt opp mot kjøpekraft for eksempel. Derimot forteller detaljer fra denne biten noe helt annet, nemlig at i Norge har nybilprisen økt med 3,4% de siste 12 månedene. Det høres kanskje ikke mye ut, men det er bare fire andre land som har hatt høyere prisstigning i perioden. Og relativt sett har vi hatt en høyre prisstigning enn noen andre. I mars 1999 betalte vi 52 % over gjennomsnitts europeisk listepris. Nå betaler vi 70% over. Danskene har for eksempel sunket fra 85 til 84 % i perioden og UK har gått fra 20 til 15%.
Dataene kan du hente på www.eurocarprice.com.
|