Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Gjerrig Corsa Eco Opel Corsa er ikke kjent for å være noen bensinsluker. Men nå har Opel-ingeniørene med relativt små grep klart å senke forbruket ytterligere. Corsa Eco heter resultatet som snart er tilgjengelig på markedet. |
||||||||||||||||
Fortsatt er det et stykke ned til forbruket Ferdinand Piëck kunne skilte med i sin 1-litersbil, men 0,49 i snitt på mila for en bensindrevet bil må kalles svært anstendig. CO-utslipp er også et begrep vi må forholde oss til etter at det er påbudt medtatt i markedsføring av nye biler, og selv om 118 g per kilometer kanskje ikke sier deg så mye, kan jeg love at det er lavt.
Eco-Corsaen er utstyrt med Easytronic auto/manuell gearkasse som sørger for en del av den gode driftsøkonomien. Kassen er fintunet for å gi lavest mulig forbruk med mindre sjåføren tråkker ekstra hardt på gasspedalen. Corsa Eco er høyere gearet enn standardutgaven, og det medfører at den potensielle toppfarten blir noe høyere, 157 km/t. Men det er først og fremst detaljer som har medført at forbruket er senket fra 0,56 l/mil i en standard Corsa 1,0 til 0,49 liter i Eco-versjonen. Den har fått takspoiler og sideskjørt fra Corsa Sport og store hjulkapsler som leder luft effektivt forbi hjulene. Paneler under motor og hjuloppheng minsker luftmotstanden under bilen, og den er i tillegg senket med 10mm. Til sammen reduserer disse tiltakene luftmotstandskoeffisienten til under 0,30Cw (fra 0,32).
Andre detaljer på Corsa Eco er dekk i dimensjon 175/65 R14 med lav rullemotstand og redusert turtall ved tomgang. Corsa Eco blir tilgjengelig både med tre og fem dører.
|