Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
ADAC teller stopp Du kan fort gå deg vill dersom du tror på bilimportørenes forsøk på å vise deg tabeller som demonstrerer hvor pålitelig hans bil er. Det finnes nesten like mange pålitelighet/tilfredshet-lister som det finnes dekktester. Med andre ord, alltid en som passet et bestemt merke. Men ADAC-listen er blant de bedre. Nå er årets her. |
||||||||||||||||
Amerikanske J.D. Powers teller feil pr. ny bil – på den listen de utgir i USA. Det er sånn sett greit – en feil er en feil, uansett om det er sigarett-tenneren eller gearkassen som ryker. J.D. Powers-listen fra England er imidlertid bare et resultat av omfattende intervjuer med nybil-eiere om hvor tilfredse de er med bilen sin. Verdens minst pålitelige bil kan med andre ord komme på topp, dersom den er så sjarmerende at eieren tilgir den alle feil.
Tyske ADAC utgir imidlertid lister som forteller om nødhjelp. De teller hvor ofte de blir kalt ut for å hjelpe bilmerker og modeller i gang. Her er det ”bruktbiler” det dreier seg om, de teller bare biler som det ble registrert flere enn 10.000 av i 1998. Før vi begynner å gå inn på modellene kan vi gjengi de hyppigste stans-årsakene. Elektronikk utenom tenning er årsak i 35,1% av tilfellene. Produsentenes løfter om tøffere kontroll og høyere kvalitet slår ikke akkurat til her, dette punktet har økt med 3 prosentenheter i forhold til i fjor. Tenningsfeil har faktisk også økt, fra 14,0 til 14,2 prosent. Men på den tredje største posten, motor, har feilprosenten gått tilbake, fra 11,7 til 10,6 %. Så følger kjøleanlegg, hjul og dekk, Innsprøytningsanlegg, resten av brenselsystemet, transmisjon har 5% og karosseri og diverse omtrent like meget helt på bånn. Mer interessert er du vel kanskje i hvilke biler det er som har dummet seg ut mest. ADAC har lagt de dårligste på topp av hver graf, og teller antall stopp pr. 1000 biler som deres landeveispatruljer opplevde i fjor. Blant de minste var det Punto (den gamle), Felicia og Clio som var de dårligste, mens Fiesta lå på tredje, Polo på annen og Starlet på første plass. I den lavere mellomklassen var Rover dårligst fulgt av Fiat og Renault mens Baleno var den aller beste med Corolla og Civic på en delt annenplass. Mellomklassen bød på bare en virkelig dårlig: Laguna, med Xantia og Vectra litt bedre. Best var, hvis vi holder spesialiteter som Mercedes SLK og BMW Z3 unna, Carina/Avensis, med 626 og Carisma et stykke bak. Bak dem kom Audi A 4 som den beste tyskeren.
I øvre middelklasse var Omega den dårligste sammen med Volvos 70/850 serie. E-Klasse og A6 var de beste, men egentlig med elendige resultater. 14,0 feil på bastemann her hadde bare holdt til en delt 7. plass blant mellomklassen. Van-klassen kan vi egentlig se bort fra. Alt for få representanter er med til å gjøre den troverdig.
|