Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW tar Luksuskronen i USA Etter årets første fire måneder ser det ut til at BMW er i ferd med å ta førsteplassen i Luksus-segmentet fra Lexus. Og det skyldes ikke minst den nye 7-serien. Hvem snakket om konservative kunder? |
||||||||||||||||
I fjor solgte BMW 213.127 biler i USA. Det er en dobling på fem år og en økning som langt overstiger økningen i disse segmentene i USA. I år stiger det enda sterkere. Den nye 7-Serien selger 55% over fjorårstallene og X5 fortsetter også fremgangen, 14 prosent over så langt.
Dette betyr at akkumulert har BMW solgt 78.300 biler i USA de første fire månedene. Den bilen som de siste årene har ligget på topp i luksus-segmentet, Lexus, har også økt, men en fremgang på 7 prosent har ikke hjulpet dem lenger enn til 75.200 – 3.000 etter BMW! Også Mercedes har avansert, de har økt med 8 prosent – BMW passerte dem i fin stil i fjor – og endte på 68.700 biler så langt. Nå har Mercedes reservert sin nye E-klasse til høsten, så de kan komme fryktelig tilbake, men allerede nå begynner BMW å ta mål, slik at Luksus-kronen skal passe når de får den. Disse tallene antyder vel kanskje at den amerikanske konkurransen på dette området ikke er spesielt spennende. På bare fire år har den samlede markedsandelen til Cadillac og Lincoln sunket fra 30 til litt under 20 prosent. Riktignok økte Cadillac litt igjen i år, til 54.800 biler, men Lincoln fortsatte tilbakegangen og endte på 45.200.
Også USA gjør med andre ord sitt for at BMW-produksjonen skal passere millionen i år.
|