Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hittil heftigste Golf Glem Golf GTI, nå er det R32 som gjelder. Den debuterer i Madrid i disse dager, men er dessverre dårlig tilpasset det norske avgiftssystemet. Dersom du drar til Tyskland på ettersommeren, er det imidlertid godt mulig den blåser forbi deg på autobahn. |
||||||||||||||||
Vi har presentert noen heftige Golf-varianter her på BilNorge tidligere også, men denne tar foreløpig kaka. Under panseret sitter en V6 på 3,2 liter som yter hele 241hk, tilsvarende den du finner i nye Phaeton som snart er på veien. Maks dreiemoment på 320 Newtonmeter er tilstede allerede ved 2.800 omdreininger. Toppfarten er 245 km/t og 0-100 foretas på 6,4 sekunder, tilsvarende en ganske så heftig sportsbil.
Fronten preges av en spoiler med store luftinntak og hekken har fått en diskret spoiler montert over bakruten samt to solide, forkrommede eksosrør. I tillegg til å gi bilen et kraftfullt utseende lover Volkswagen at disse også sørger for skikkelig gromlyd. Sammenlignet med en ordinær Golf er R32 senket med 30mm. 6-trinns gearkasse overfører kreftene fra V6en til alle fire hjulene, og bakkekontakten besørges av 225/40 dekk på 18-tommers spesialfelger.
Også i interiøret har Golf R32 fått detaljer som skiller den ut fra den grå massen, noe som innebærer sportsseter og lærtrukket sportsratt samt detaljer og pedaler i aluminium. Klimaanlegg, et skikkelig musikkanlegg og xenonlys hører også med blant standardutstyret i Volkswagen Golf R32. Harald A. Møller har ingen planer om å importere bilen til Norge, men kanskje blir den et yndet objekt blant brukt-importører.
|