Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Maybach blir ikke billigere enn ventet De av dere som har skrevet dere på bestillinglisten og har fått utlevert deres egen private kammertjener vet det allerede. Dere andre gir kanskje blaffen, men siden prisen nå er offisiell synes vi den bør bringes videre. Maybach skal koste fra 310.000 Euro og oppover. |
||||||||||||||||
Hvor langt oppover vet ingen, ikke engang din Personal Liason Manager som du får tilgang til 24 timer i døgnet, når du har notert deg som kunde. Denne personen skal være din personlige rådgiver og terapeut helt til du får bilen utlevert, og selvfølgelig skal han hjelpe deg etterpå også, og det er han du skal rådføre deg med dersom du ønsker intarzia med ulovlige beinsorter og setetrekk av hud fra dyr som står på listen over utryddingstruede dyrearter.
Men denne, verdens mest eksklusive limousine får altså en slags listepris. Maybach 57 (det er den korte utgaven på 573 cm) koster fra € 310.000 mens den lange, Maybach 62 (617 cm) begynner på 360.000 Euro. Det er ventet at fabrikken klarer å opprettholde en slags Euro-pris her, slik at ingen kan tjene noen kroner på å kjøpe sitt eksemplar i Danmark eller Hellas. Det ble også fortalt litt mer om bilen, da prisen ble presentert. For eksempel sa Jürgen Hubbert, DaimlerChrysler styremedlem med ansvar blant annet for dette merke, at med disse prisene tjente ikke fabrikken noe særlig, men at man i løpet av bilens levetid regnet med at bilen skulle ha brakt et lite bidrag. Ut av det kan man nok lese at han ikke regner med særlig konkurranse fra piratene på ettermarkedet. Han antydet også at det ikke kom til å bli hyppige modellskifter for Maybach, mellom 8 og 12 år ville det ta før serien ble fornyet. Han dementerte heller ikke påstanden om at det var kommet inn 200 forhåndsordre – som må være skuffende lavt dersom dette er sant. Mercedes er vant til at når de lanserer en ny S-Klasse er halvannet års produksjon allerede solgt. Og her snakker vi tross alt planlagte 1500 biler i året.
Hubbert sa for øvrig at de regner markedet for toppklasse-biler å ligge på mellom 8.000 og 8.500 biler over hele verden hvert år. Det største er i USA, der skal Maybach selge 40 prosent av sin produksjon. 25 prosent skal til Europa og 19 prosent til Asia. Han ville ikke gi noen endelig dato for den første utleveringen, men det er visstnok ganske klart at de første kundene allerede har satt klare merker i tids-planleggerne sine.
|