img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
KENWORTH
Med lanseringen av Ford T i 1908 begynte bilen for alvor å konkurrere mot hest og jernbane på det amerikanske transportmarkedet. Blant de som så muligheter i det nye fremkomstmiddelet var Louis og Edgar Gerlinger, som i 1915 grunnla Gerlinger Motor Car Company i Portland, Oregon, og konstruerte sin første lastebil samme år.

Den fikk navnet Gersix for å henspeile på den 6-sylindrede Continental-motoren. Men det tok et år å bygge bilen, og da var kontoen nærmest tom.

Så allerede i 1916 flyttet firmaet til Seattle der de forsynte de neste bilene med Wisconsin-motorer. Salget tok seg opp, men firmaet slet fortsatt tungt økonomisk, noe som ikke gikk forretningsmannen Edgar Worthington forbi: han forvaltet nemlig bygningen som fabrikken lå i, og som ble eid av hans mor. Da Gersix-fabrikken ble tilbudt for salg i 1917 var ikke Worthington og hans forretningspartner, kaptein Frederick Kent, sene i avtrekket. Den nye organisasjonen fikk navnet Gersix Motor Company.

Fra Gersix til Kenworth
Frederick Kent overlot sin andel av Gersix til sønnen Harry i 1919, og virksomheten begynte å vokse: 1922 ble det første året med en produksjon på over 50 lastebiler. Det oppsto behov for større investeringer og mer kapital. Året etter var operasjonen gjennomført, og det nye selskapet Kenworth Motor Truck Co. så dagens lys. Navnet var selvsagt en sammensetting av KENt og WORTHington. Produksjonen steg snart til to biler i uka, de fleste ble bygget etter kundens spesifikasjoner – noe som etter hvert ble Kenworths sterkeste kort.

På denne tiden benyttet Kenworth mange tiloversblevne komponenter fra de nedlagte lastebilmerkene HRL og Vulcan. Bilene hadde mellom 1 og 5 tonns kapasitet og ble drevet av 4-sylindrede Buda bensinmotorer, men i 1927 begynte Kenworth å vokse igjen med 6-sylindrede motorer, 7 utvekslinger og doble framfjærer. Produksjonen steg til 3 biler i uka, og en avleggerfabrikk ble oppført i Vancouver før 20-åra var omme.

Avansert
Den økonomiske depresjonen traff Kenworth hardt, for de satt i dyp gjeld etter mange store investeringer. Men de nektet å gi opp, og fra 1932 tilbød fabrikken stadig mer teknologisk snacks som Cummins dieselmotorer, hydraulisk bremsevakuumforsterker, torsjonsfjærer, boggier med tandemdrift, sovekabiner, brannbiler og en og annen buss.

Da USA innførte sin Motor Carrier Act i 1935 med restriksjoner for bilenes størrelse og vekt, reduserte Kenworth vekten på bilene med en utstrakt bruk av lettmetaller i motorer, gearkasser og førerhus – ja, selv i rammene! De samtidige begrensningene på dimensjoner førte til at frambygde førerhus kom på programmet – på den måten ble det plass til like stor last som før på en kortere akselavstand. I 1940 nådde Kenworth-produksjonen 226 enheter.

Krig, oppsving og eierskifte
Etterspørselen på spesialkjøretøyer hos Kenworth tok av for alvor under 2.Verdenskrig, naturlig nok. Produksjonslinjen ble drastisk effektivisert, og krigsproduksjonen inkluderte komponenter til Boeings store bombefly B-17 og B-29.

Men alt var ikke bare stas – under krigen gikk de siste gründerne og lederne i Kenworth bort, og enkene deres bestemte seg for å selge aksjene til arbeiderne. Disse fikk på sin side ikke reist den nødvendige kapitalen, og Paul Pigott, presidenten i Pacific Car & Foundry Co. (PACCAR), tok kontakt med enkene. I 1944 overtok PACCAR Kenworth med smitt og smule, men lot fortsatt bedriften styre seg selv.

Biler til spesialformål
De nye eierne flyttet produksjonen til den tidligere karosserileverandøren Fisher, som også lå i Seattle, i tillegg til å oppføre en egen fabrikk for de tyngste enhetene i Kansas City. Sivil produksjon kom i gang på ny i 1945, og året etter satte Kenworth rekord med 705 sivile lastebiler. I 1947 bygde de bl.a. en serie ”ørkenbiler” spesielt beregnet på Midt-Østen og spesialbiler for transport av sukkerrør på Hawaii. Tre år senere lanserte Kenworth den første gassturbindrevne lastebilen – med maskineri fra Boeing, samtidig som all innenlandsproduksjon igjen ble konsentrert i Seattle.

I 50-åra ble Kenworth kontaktet av flere og flere storkunder som trengte lastebilflåter til spesielle formål. Bl.a. ble1700 biler levert til amerikanske oljefelt. En annen variant hadde førerhuset ved siden av motoren, noe som både sikret glimrende utsyn og økt lastekapasitet.

Merke- og historiebevisst
Fram til 1956 var Kenworth en selvstendig enhet i PACCAR-systemet, men derfra ble den videre driften reorganisert som en konsernstyrt affære. Utad var det imidlertid ingen forskjell å spore, fortsatt ble ønsker om de særeste spesifikasjoner utført og innfridd med største fornøyelse. Og at Kenworth var sin historie bevisst, dokumenterte de ved å kalle snutebilene sine W 900 (etter Worthington) og de frambygde for K 100 (etter Kent). Modellbetegnelsene er fortsatt i bruk.

Hva logoen angår, daterer den første varianten vi har greid å spore seg fra 1923, året for dannelsen av Kenworth: Et dårlig bilde av en lastebil i profil viser en logo på siden av panseret som består av en K i en sirkel og en W i en sirkel, med et rektangulært mellomstykke som binder sirklene sammen. Også i rektanglet står det noe, men bildet er for dårlig til at vi har greid å tyde det. Vi har likevel fantasi nok til å våge å gjette på ”Kenworth”.

På 30-tallet ble det benyttet et kvadratisk emblem med ”KW” i, og i de første etterkrigsårene et tilsvarende rundt. I 1954 ble Kenworth-logoen slik vi fortsatt kjenner den registrert: Noe som ligner et ordensbånd i rødt og polert aluminium (alternativt hvitt), med vertikale striper og en sirkel med bokstavene K og W over hverandre. Kenworth hevder selv at denne logoen daterer seg helt fra 1944.

Vekst
1964 ble et stort år for Kenworth, som igjen åpnet en fabrikk i Kansas City og med denne støtten fikk ut over 2000 biler, som var rekord for merkets årsproduksjon. To år etter var produksjonstallet oppe i nesten det dobbelte, 3900. Nå ble det også opprettet en fabrikk i Australia, noe som hjalp til å skyve produksjonen til over 10.000 enheter i 1972. Merkets 50 års-jubileum ble markert ved at den polerte aluminiumen i emblemene på bilene av den årgangen ble erstattet med gull.

Videre ble det innført en utsøkt Bicentennial- eller VIT-serie (Very Important Trucker) med en innredning mer luksuriøs enn man noensinne hadde sett i en lastebil før, og knapt nok siden. Hver av disse bilene fikk sitt individuelle navn etter en stat i USA. I 1976 presenterte fabrikken videre en frambygget trekkvogn med sovekabinen oppå førerhuset. Denne varianten ble kalt Aerodyne.

Aerodynamisk snute
I 1985 presenterte Kenworth noe av en revolusjon i lastebil-verdenen: En snutebil som var formet for bedre aerodynamikk, og med tilbaketrukket foraksel for å gjøre bilen like manøvrerbar som en frambygget bil. Denne såkalte T-serien lyktes over all forventning med 40% reduksjon av luftmotstanden og 22% av drivstoffkostnader, og dannet mønster for andre merkers snutebiler helt fram til i dag. Modellserien ble da også Kenworths bestselger gjennom tidene.

Fra da av har produsenten fokusert intenst på metoder for å redusere drivstoffkostnader – et godt salgsvåpen overfor transportørene. Kenworth har også opprettet et konsultasjonsteam bestående av 500 yrkesbilsjåfører, hvis oppgave er å fore konstruksjonsavdelingen med inputs med tanke på kommende modeller. Merket har allerede høstet frukter av denne ordningen gjennom bl.a. bedre avfjæring og støyisolering av førerhusene samt høyere sikkerhetsgrad. Kenworth-eiere kan på sin side nyte godt av stadig lavere driftskostnader og lengre serviceintervaller enn konkurrerende merkers.

FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer