Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Historisk Saab-parade i Oslo Norske bilklubb-evenementer er ikke det temaet vi omtaler oftest her på BilNorge. Men når Gammalsaabens Venner markerer sitt 25 års jubileum i Oslo i helgen, er det ikke bare noen ord verd – det kommer også til å bli litt av et syn! |
||||||||||||||||
Spesielt på formiddagen lørdag 1. juni, da hele Saabs modellspekter gjennom tidene vil paradere gjennom hovedstadens gater. Starten går fra VM-huset ved Holmenkollen klokka 10.
Den videre ruta lyder som følger: Holmenkollvn. – Sørkedalsvn. – Kirkevn. – Frognervn. – Drammensvn. – Cort Adelers gt. – Løkkevn. – Oslo Rådhus – Rådhusgt. – Kirkegt. og samling på Festningsplassen. Returen lyder: Kirkegt. – Prinsens gt. – Akersgt. – Karl Johans gt. – Wegelandsvn. – Hegdehaugsvn. – Bogstadvn. – Majorstua til Frognerseteren, der bilene stilles ut 14.00 – 16.00. 58 biler er påmeldt og deltakelsen er internasjonal. Også biler fra Saab-museet i Trollhättan er ”på lufting”. ”Alt” er med: Totakts 92, 93 og 96, Sonett II og III, V4, 99 og nordmannen Per Ekstrøms to selvbygde spesialkreasjoner CX og EX. Sport- og Monte Carlo-utgavene med sine trimmede totaktsmotorer vil formodentlig også sikre en unik lyd-opplevelse Den norske klubben Gammalsaabens Venner har omtrent siden starten sendt sjokkbølger inn i svenske Saab-miljøer. Klubben var den første som gikk inn for å redde gamle Saab-deler som sto i fare for å bli skrotet. Tidlig på 80-tallet støvsugde de omtrent hver eneste norske forhandler og ex-forhandler for deler, med Saab-importørens daværende ettermarkedssjefs velsignelse. Få år etter begynte svenske entusiaster å melde seg inn i klubben bl.a. for å få tilgang på det største sortimentet av fabrikknye Saab-deler fra 50- og 60-tallet som fortsatt fantes samlet på ett sted. I det norske veteranmiljøet ble klubben likevel ganske stemoderlig behandlet, til tross for at de hadde mer orden på sakene enn de fleste merkeklubber i Norge på den tiden. Bl.a. tok det flere år før Landsforbundet for Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK) aksepterte Gammalsaabens Venner som medlem under påskudd av at bilenes snittalder var for lav – på den tiden godtok ikke klubben selv modeller nyere enn 1966 (totaktere)! Så Gammalsaabens Venner fortsatte å gå sine egne veier: Først og fremst bygde de opp et rikt sosialt miljø med internasjonalt innslag, samt et medlemsblad av utmerket kvalitet og kontinuitet, som attpå til har fungert som utklekningskanal for senere biljournalister. Ikke noe sted utenfor Sverige har Saabs historie blitt dokumentert bedre enn i dette medlemsbladet. Klubben var også tidlig ute med å hedre merkets storheter innen rallysport og både Erik Carlsson ”på taket” og nylig avdøde Greta Molander takket ja til æresmedlemsskap. Særlig klubbens totakt-entusiaster har vist at de ikke er redd for langturer: Til tross for små motorer på mellom 25 og 55 hk har de vært representert på hvert eneste internasjonale Saab-stevne i Europa siden midten av 80-tallet. Særlig iherdig har et godt voksent ektepar fra Hamar vært: De har deltatt gang på gang og i all slags vær, ved hjelp av en tungt lastet 2-sylindret 1956-modell med kun 28 hk og 3 gear å gå på – til destinasjoner som Praha og Salzburg. Alle gammelbilentusiaster som hevder at de ”kjører sportslig” bør forsøke å gjøre dem det etter, da ville de oppdage at begrepet fikk en helt ny dimensjon. I 1997 satte Gammalsaabens Venner seg på det internasjonale kartet for alvor i forbindelse med Saabs 50 års jubileum som bilprodusent: De tok helt enkelt initiativet til en kortesje fra Oslo til Nordkapp og tilbake gjennom Sverige til Saab-fabrikken i Trollhättan. Turen tok 14 dager og samlet over 160 deltakende biler og 300 entusiaster, overveiende norske, men også bl.a. fra New Zealand, Midtøsten og USA. Da kortesjen svingte inn på fabrikkområdet, reiste selv Saabs øverste sjefer seg i respekt for hva den norske klubben hadde fått til. Til helgen markerer de altså 25 årsdagen sin midt i Oslo. Du som leser dette og som får et glimt av kortesjen oppfordres til å vinke. Dersom du også sitter i LMK-styret oppfordres du til å reise deg og gjøre honnør for klubben som i sin tid ble avvist, men som over hele Europa har dokumentert at ”det er typisk norsk å være god” også har gyldighet for norske bilklubber.
BilNorge gratulerer med dagen.
|