Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Espace til Paris På Paris-utstillingen til høsten vil en av de nye bilene være Renaults fjerde generasjons Espace. Egentlig har de allerede vist den, den de i dag kaller Espace Concept er i realiteten 99 prosent ny Espace. Om den kommer til å øke Renaults forsprang i Europa er vel imidlertid tvilsomt, men de har jo allerede en komfortabel førsteplass. |
||||||||||||||||
Konsept-modellen sto i Geneve, derfra kommer den nye blant annet til å overta den smale delta-formede A-søylen, som med en stor trekantrute gir glimrende rom-følelse forover også, på tross av at stolpen er trukket nesten helt ned som en forlengelse av panseret.
Hele drivlinjen og plattformen er felles med Vel Satis, men Espace kommer selvfølgelig til å legge vekt på det som bilen opprinnelig ble kjent for: romskip både utenpå og inni. 3 seterader gir enten seks eller 8 plasser avhengig av om man velger benker eller luksuriøse enkeltstoler. Akkurat som alle forgjengerne, siden den første ble lansert i 1984, er denne utviklet i samarbeide med Matra, men hvordan produksjonen vil skje nå er vel ikke helt klart, Matras fremtid er ikke akkurat krystall-klar for tiden. Renault klarer imidlertid sikkert å finne en løsning, svært meget av det de gjør for tiden er svært riktig. Salgstallene bekrefter det – etter første tertial var Renault det mest solgte bilmerket i Europa. Med 570.000 enheter (20.000 flere enn i samme periode i fjor) slo de Volkswagen med 50.000 biler, og da hadde VW ramlet med 65.000 stykk!
Nå er vel ikke akkurat Espace den bilen som kommer til å øke Renaults forsprang så veldig meget. Den jobben er det X84-familien som må påta seg. Da snakker vil altså den nye Megane som er rett rundt hjørnet. Og mens Espace bare får en versjon, snakker vi i hvert fall fem forskjellige i den nye Megane-familien som skal presenteres i store drypp fra juli og et års tid fremover.
|