Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå skal du beprikkes Etter 20 års drøvtygging later det til at Stortinget kommer til å støtte et forslag om førerkortprikkbelastning for trafikksyndere. I 20 år har spørsmålet vært utredet, så nå kan det bli slutt på at Norge har to fartsgrenser, en for de som kan betale og en for de andre. |
||||||||||||||||
Sånn sett virker dagens system ganske underlig. Kjør fra Oslo til Trondheim med en fart som ligger rett under førerkortbeslag. Blir du fotografert eller tatt i landeveiskontroll spiller det ingen rolle om det skjer seks ganger på turen, bare du sørger for at det skjer i forskjellige politidistrikt. Det er bare å betale, og kjøre videre. Ingen skjerping på grunn av stadige fartsovertredelse.
Kanskje burde det være slik, det er jo ikke sagt at du er spesielt farlig dersom du kjører en del fortere enn det som skiltet anbefaler. Men du er uansett lovovertreder, og slipper allikevel strengere reaksjon på grunn av din notoriske hang til lovbrudd. Andre land har for lengst tatt konsekvensen av problemer med forenklet forelegg og innført prikkbelastning. Men det er ikke åpenbart at det har ført til bedre adferd i trafikken – noe Fremskritsspartiet stadig fremfører som grunn til at de vil gå imot at systemet også innføres i Norge. Når det samtidig skal medføre 40 nye årsverk og koste ca. 40 millioner, synes Frp det blir for sterkt. Trygg Trafikk synes forslaget er glimrende, Samferdselsministeren forteller oss at prikksystemet kan redusere antall skadde og drepte i trafikken med 50-100 personer hvert år (det er et av de luftigere anslagene vi har sett, hva menes egentlig? hvor mange drepte for eksempel?), og NAF regner med at dette vil fjerne verstingene i trafikken. Versting, antakelig i betydning av en som har spart seg opp til 8 prikker i løpet av tre år. Prikkene får du ved fartsovertredelser, ulovlig forbikjøring, vikeplikt-surr og jumpe rødt lys. Blant annet. Kjører du alvorlig mot rødt blir det to prikker, er det ikke fullt så rødt blir det en prikk. (Med andre ord, regelverket er ikke akkurat presisert enda) Men det er jo også et poeng oppi dette at først må du jo bli tatt, før prikkene kan føres inn, det er vel med andre ord ikke så sikkert at det kommer til å bli inndratt så mange flere førerkort enn de 11.000 som tas inn hvert år nå. Utredninger regner med en økning på ca. 10% og det er altså fjerningen av disse 1.100 som skal sørge for den solide bedringen i trafikksikkerheten.
Slik det ser ut nå vil forslaget fra Samferdselskomiteen bli en lov som kan bli gjeldende fra utgangen av neste år. Men Aftenposten føyer til, i sin nettutgave, at nå begynner Arbeiderpartiet å be om mer dokumentasjon fra departementet. Men det må flere enn dem og Frp til for å sikre et flertall mot forslaget.
|